زندگی روی زمین دست‌کم 3.5 میلیارد سال قبل آغاز شده است

0
240

دانشمندان اکنون شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد آغاز حیات روی کره زمین دستکم به حدود 3.5 میلیارد سال پیش بازمی‌گردد.

 دانشمندان به تازگی پی برده اند که زندگی بر روی زمین 3.5 میلیارد سال پیش شکل گرفته است. تاییدیه این موضوع از بررسی شکل میکروفسیل‌ها در سنگ‌هایی با قدمت تقریبا 3.5 میلیارد ساله واقع در استرالیا حاصل شده است.

به گفته دانشمندان اکنون شواهدی وجود دارد مبنی بر این که زندگی روی زمین حداقل 3.5 میلیارد سال پیش آغاز شده است.

دانشمندان تایید کرده‌اند که میکروفسیل‌هایی در یک سنگ تقریبا 3.5 میلیارد ساله در غرب استرالیا یافت شده که شاهد بر این ادعا می‌باشد.

“جی ویلیام شوپف”پروفسور دیرینه‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس و “جان دبلیو ولی”  استاد زمین‌شناسی دانشگاه ویسکانسین-مدیسون این مطالعه رهبری کردند و آن را همراه با سایر محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و با استفاده از تکنولوژی آزمایشگاه تحقیقاتی WiscSIMS این دانشگاه انجام دادند.

در سال 1993، شوپف برای اولین بار میکروفسیل‌ها را در مجله Science معرفی کرد و آنها را بر اساس اشکال منحصر به فرد، استوانه‌ای و رشته‌ای شناسایی کرد. در سال 2002 وی همچنین شواهدی از هویت‌های بیولوژیکی فسیل‌ها را منتشر کرد.

57611455

در حال حاضر جان دبلیو و دیگر دانشمندان علوم زمین در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون از یک طیف‌سنج یون جرمی ثانویه(SIMS) که به عنوان “IMS 1280” نیز شناخته می‌شود، برای جدا کردن کربن هر فسیل به ایزوتوپ‌های هر کدام استفاده کردند.

این کار به آنها اجازه داد تا نسبت‌ها را اندازه‌گیری کنند و نتیجه‌گیری کنند که فسیل‌ها بر خلاف یک ماده معدنی منشا بیولوژیکی دارند.

شوپف می‌گوید: حدود 3.5 میلیارد سال پیش زندگی بر روی زمین متفاوت بود و از فتوسنتز کننده‌های بدوی، تولیدکنندگان متان و استفاده‌کنندگان از متان تشکیل شده بود. این اولین اطلاعاتی است که ارگانیزم‌های بسیار متنوع در آن زمان در تاریخ زمین کشف شده است و تحقیقات قبلی ما نشان داده که مصرف کنندگان گوگرد نیز 3.4 میلیارد سال زندگی می‌کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که این شکل‌های زندگی زمانی موجود بوده‌اند که اکسیژن کم یا هیچ اکسیژنی در اتمسفر وجود نداشته است و شوپف فکر می‌کند که فتوسنتز کنندگان هنوز تکامل نیافته بودند. در واقع، وی می‌گوید اکسیژن این میکروب‌ها را کشته است.

نمونه سنگ مورد مطالعه در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعی لندن نگهداری می‌شود.

پیش از این، یک بحث بر سر قدیمی‌ترین فسیل‌های موجود وجود داشت که بیش از 20 سال مورد اختلاف دانشمندان بود.

به طور خاص، یافته های شوپف مورد انتقاد قرار گرفته بود و مخالفان می‌گفتند میکروفسیل‌هایی که شوپف کشف کرده تنها مواد معدنی هستند که شبیه به نمونه‌های بیولوژیکی هستند.

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی برای بررسی دقیق تر سنگ‌ها، تحقیقات جدید اکنون چیزهای جدیدی را نشان داده‌اند.

“ولی” می‌گوید: من فکر می‌کنم که این بحث با کشفیات جدید ما دیگر حل و فصل شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز،این مطالعه در نشریه “مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم”(PNAS) منتشر شده است.