زندان اوین رویه مرسوم خود را تکذیب کرد: نرگس محمدی را ضرب و شتم نکردیم!

0
437

روابط عمومی زندان اوین با صدور اطلاعیه‌ای خبر ضرب و شتم «نرگس محمدی» سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران، هنگام انتقال او به زندان زنجان را تکذیب کرد.

انتشار خبر تبعید غیرقانونی و به‌خصوص خشونت اعمال‌شده توسط ماموران و شخص رئیس زندان اوین علیه نرگس محمدی، با انتقادهای زیادی مواجه شد. از جمله حجت‌الاسلام «محمدرضا زائری» فعال رسانه‌ای در توئیتر از ضرب و شتم و محرومیت خانم محمدی از حقوق اولیه‌اش انتقاد کرد.

تکذیب روابط عمومی زندان اوین در حالی است که استفاده از ضرب و شتم یا خشونت کلامی، و همچنین شیوه فریب برای انتقال زندانیان سیاسی، رویه‌ای مرسوم در زندان‌های مختلف ایران است.

خشونت فیزیکی و فحاشی (به‌ویژه علیه زندانیان زن) نه‌تنها توسط رئیس یا معاونان زندان‌ها، بلکه از طرف پاسداران و سربازان عادی هم به عنوان ابزاری در جهت اعمال فشار بیشتر به زندانیان به کار می‌رود.

گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق زندانیان با تنبیه‌های فراقانونی وجود دارد که ثابت می‌کند این رویه به عرف جاری در زندان‌های کشور بدل شده است. نمونه بارز و تاسف‌آور این رفتار، ضرب و شتم ابوالفضل قدیانی یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی ایران توسط مسئولان زندان اوین در سال ۹۱ است.

یا در بدترین مورد، ماجرای «پنجشنبه سیاه اوین» که طی آن، روز ۲۸ فروردین ۹۳ ماموران گارد زندان به بند ۳۵۰ حمله کرده و عده زیادی از زندانیان سیاسی را به شکل فجیعی مصدوم کردند. اسماعیلی رئیس وقت سازمان زندان‌ها در اظهاراتی عجیب در اینباره مدعی شد: «به هیچ‌کس حتی تلنگری زده نشده است!»

متاسفانه به دلیل وحشت زندانیان عادی از عواقب احتمالی، معمولاً یا از پی‌گیری قضایی صرف نظر می‌کنند یا با پرونده‌سازی جعلی توسط مسئولان زندان، عملاً شکایت‌ها به جایی نمی‌رسد.

نرگس محمدی در نامه‌ای که پس از تبعید به زنجان نوشته است، افشا کرده که زندانبانان با فریب او گفته بودند که قرار است با وکیلش دیدار کند. اما بعد خروج از بند زنان، متوجه شده آن‌ها به دروغ متوسل شده‌اند. فریب زندانیان سیاسی برای تبعید، انتقال به سلول انفرادی یا اجرای حکم اعدام؛ نیز یکی از رفتارهای زشت و فراقضایی است که در زندان‌های ایران به رویه‌ای مرسوم بدل شده.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر؛ به عنوان مثال: جعفر کاظمی و محمد حاج‌آقایی دو زندانی سیاسی که در سال ۸۹ به بهانه ویزیت پزشک و اعزام به دادسرا، از بند ۳۵۰ خارج و جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند. یا تبعید دکتر سعید مدنی و دو نفر از دراویش زندانی به نام‌های فرشید یدالهی و رضا انتصاری که بدون اطلاع و به بهانه ملاقات با نماینده دادستان در سال ۹۲ صورت گرفت و این زندانیان را با فریب از بند ۳۵۰ اوین خارج و به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند.