زندانی سیاسی بلوچ جیهند ریگی اعدام شد

0
421

چهارشنبه ۱۵ بهمن 1393، در زندان مرکزی زاهدان زندانی سیاسی بلوچ جیهند ریگی به دارآویخته شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از فعالین بلوچ، سحرگاه چهارشنبه ۱۵ بهمن سال جاری، زندانی سیاسی جیهند ریگی ۲۸ ساله در زندان مرکزی زاهدان به دارآویخته شد.
طبق گزارش دریافتی از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه از زندان چابهار که در تبعید بسر می‌برد به سلول انفرادی بند قرنطینه شکنجه‌گاه زندان زاهدان منتقل گردید و صبح دیروز چهارشنبه 15 بهمن، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. گزارشها حاکی از آن است هنگام اجرای حکم، مرزیه دادستان زاهدان، مه‌گلی رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان و بازجوی وی حضور داشتند.
جیهند ریگی حدوداً ۴ سال پیش با یورش مامورین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به اداره اطلاعات زاهدان منتقل گردید. ماه‌ها در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. بازجویان وزارت اطلاعات با پرونده‌سازی دروغین پرونده وی را به شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان ارجاع دادند و توسط فردی به نام مه‌گلی که فرامین بازجویان وزارت اطلاعات را انجام می‌دهد، بدون داشتن وکیل و حق دفاع از خود مورد محاکه چند دقیقه‌ای قرار گرفت و به ۱۰ سال زندان و اعدام محکوم شد. سپس وی را به بند عمومی زندان مرکزی زاهدان منتقل کردند.
این فعال بلوچ در طی دوران بازداشتش در زندان مرکزی زاهدان با دلایل واهی چندین بار به سلولهای انفرادی بند قرنطینه منتقل و مورد شکنجه جسمی و روحی قرار می‌گرفت، بازجویان وزارت اطلاعات شرط آزادی وی را همکاری با آنها و ترور فعالین هموطن بلوچ توسط بستگان وی تعیین کرده بودند و بارها وی و خانواده‌اش تحت فشار، اذیت و آزار قرار گرفته بودند که با مامورین وزارت اطلاعات همکاری کنند، اما این فعال بلوچ حاضر به همکاری نشد.
پنج‌شنبه 16 بهمن 1393، 5 فوریه 2015