زمین لرزه ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر آذربایجان شرقی را تکان داد

0
193

زمین لرزه ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در ساعت این زمین لرزه در ساعت ۰۲:۱۷:۰۳ بامداد روز جمعه ۱۷ آبان در آدربایجان شرقی رخ داد.

۲۰ کیلومتری ترک، ۲۲ کیلومتری سراب، ۲۹ کیلومتری ترکمن چای، ۷۹ کیلومتری اردبیل و ۱۲۴ کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی اعلام شده است.

نزدیکترین شهر به کانون این زمین‌لرزه که در عمق ۲ کیلومتری زمین رخ داده است، شهر ترک شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی است.

  این زمین لرزه در شهرهای زیادی از جمله تبریز، اردبیل، رشت و طالقان احساس شده است.

۸ گروه ارزیاب اورژانس در حال فعالیت هستند و تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر به منطقه اعزام شده و به استان‌های مجاور اعلام آماده‌باش شده است.

یعقوبی، معاون فرماندار میانه گفت: گروه‌های ارزیاب به روستاهای منطقه زلزله زده شهرستان اعزام شده اند.

ریزش ساختمان از برخی روستاها گزارش شده و احتمال صدمات مالی و جانی وجود دارد.

در همین حال، فرماندار بستان‌آباد گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در شهرستان بستان آباد گزارش نشده است. مردم آرامش خود را حفظ کنند. تیم‌های ارزیاب همچنان در منطقه حضور دارند.

فرماندار سراب نیز  گفت: حدود ۷۰ نفر مصدوم در شهرستان سراب داشتیم که به صورت سرپایی درمان شدند. در بعضی از روستاها تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.

تا لحظه مخابره خبر ۱۷ پس لرزه دیگر استان آذربایجان‌شرقی را به لرزه درآورد. این پس لرزه‌ها در نیم ساعت اول در ساعت ۲و ۲۰ دقیقه به ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۲۵ دقیقه با بزرگی ۴.۱ ریشتر، ۲ و ۳۹ دقیقه به بزرگی ۴.۳ ریشتر و ۲ و ۴۳ دقیقه به بزرگی ۲.۸ ریشتر، ساعت ۲ و ۴۸ دقیقه به بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۴۹ دقیقه به بزرگی ۳ ریشتر، ۲ و ۵۶ دقیقه به بزرگی ۳ و ۹ ریشتر به مرکزیت ترکمنچای آذربایجان‌شرقی وقوع یافته است. از ساعت ۳ بامداد این پس لرزه‌ها همچنان ادامه داشته که بزرگ‌ترین آن به بزرگی ۴.۳ ریشتر در ساعت ۳ و ۲ دقیقه روی داده است. بعد از این پس لرزه، ساعت ۳ و ۷ دقیقه به بزرگی ۳.۳ ریشتر، ۳ و ۱۷ دقیقه با بزرگی ۳.۱ ریشتر، ۲ و ۲۹ دقیقه به بزرگی ۳.۷ ریشتر و از درساعات ۲ و ۳۲، ۲ و ۲۶، ۲ و ۲ و ۳۹ و ۲ و ۴۲ همگی به بزرگی ۲.۵ ریشتر پس لرزه های روی داده است

به گزارش همشهری به نقل از مرکز لرزه‌نگاری کشور کانون این زمین لرزه، سخنگوی اورژانس کشور نیز از افزایش شمار جانباختگان زلزله آذربایجان شرقی به سه تن خبر داد. مجتبی خالدی گفت: گزارش‌های دریافتی از عوامل اورژانس مستقر در مناطق زلزله‌زده حاکی از این است که تا به این لحظه متاسفانه سه تن در زلزله استان آذربایجان شرقی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۰ نفر در پی این زلزله دچار مصدومیت شدند که خدمات درمانی به آنان ارائه شده است.