زلزله ۵.۹ ریشتری حوالی گیلانغرب را لرزاند

0
191

 زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۷ و ۱۱ دقیقه و ۵۹ ثانیه روز یکشنبه ۱۶ دی ماه حوالی گیلانغرب کرمانشاه را لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در طول جغرافیایی ۴۵.۶۶ و عرض ۳۴.۱۶ به وقوع پیوست.

تاکنون از خسارت و یا تلفات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

این زلزله در اکثر استانهای همجوار و حتی برخی استانها با فاصله طولانی از جمله تبریز نیز حس شد و مردم این استانها را نگران کرد.

گزارش های موسسه ژئوفیزیک نشان می‌دهد پس لرزه‌های این زلزله همچنان ادامه دارد و در آخرین زمین لرزه سومار با ۳.۵ ریشتر در عمق هشت کیلومتری لرزید.

براین اساس، خانقین عراق نیز به فاصله بسیار کمی از گیلانغرب با زلزله ۴.۱، ۳.۸ و ۳.۱ ریشتر لرزیده است.

نزدیک ترین شهرها به کانون این زلزله، گیلانغرب با ۲۳ کیلومتر، سومار با ۳۱، سرپل ذهاب با ۳۸ کیلومتر و نزدیکترین استان ایلام با ۹۰ کیلومتر ثبت شده است.

چهارم آذرماه امسال نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان سرپل ذهاب را در عمق هفت کیلومتری لرزاند.

۲۱ آبان ماه سال گذشته نیز زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به وقوع پیوست که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.