زلزله ۴۰ درصد قلعه خان بستک را تخریب کرد

0
342

بامداد روز پنجشنبه 12 دی ماه، زلزله‌ای به بزرگی 5.5 ریشتر، منطقه بستک در استان هرمزگان را لرزاند. تا کنون یک تلفات و 16 مصدوم این حادثه گزارش شده‌است؛ همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان  گفت که 40 درصد قلعه خان بستک در این زلزله تخریب شد.

 قلعه خان بستک، در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره 6110 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌است. این قلعه به دوره قاجار تعلق دارد و در ضلع شرقی میدان دفاع مقدس واقع شده‌است.

عباس نوروزی، باستان‌شناس و رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان درباره وضعیت قلعه خان پس از زلزله گفت: «40 درصد قلعه خان شامل سقف و اطاق‌ آن تخریب شده است. همچنین حمام خان نیز بر اثر این زلزله ترک‌هایی برداشته که چندان عمیق نیستند.»

وی خسارت وار شده به قلعه را در حدود 100 تا 150 میلیون برآورد کرد.

همچنین به گفته وی روکش‌های گچی مسجد جامع بستک هم فرو ریخته اما آسیب جدی به این بنا وارد نشده‌است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از خبرگزاری میراث فرهنگی؛ نوروزی درباره دیگر آثار شهر بستک گفت: «10 اثر شاخص در شهر بستک وجود دارد که به غیر از قلعه خان بقیه تخریب جدی نداشتند. اما اطراف شهر بستک پر از کاروانسرا است که نیروی یگان حفاظت برای سرکشی به سمت آن‌ها رفته است و گزارش‌هایی درباره وضعیت آن آثار هم داده می‌شود.»

شهرستان بستک بیشترین آثار ثبتی در استان هرمزگان را دارد. همچنین این شهرستان محوطه باستانی مهمی دارد که همگی بیرون از شهر بستک هستند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت که نگران پس لرزه‌ها هستند چون برخی آثار ترک خورده بیشتر در معرض تخریب قرار می‌گیرند. این درحالی‌است که پس از وقوع این زمین‌لرزه سه پس‌لرزه به بزرگی 4.5، 3.4 و 3.1 ریشتر نیز بستک را لرزانده است.

همچنین “فاطمه نوروزیان” مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه طی این زمین لرزه 16 نفر به مراکز درمانی در بستک منتقل شده‌اند اضافه کرد: 10 نفر از این تعداد سرپایی درمان و حال سه نفر از بستری شدگان نیز وخیم گزارش شده است.

بستک را به شهر کاروان‌ها می‌شناسند. این شهر در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده‌است. بستک بخش‌های مختلفی از جمله کوخرد و هرنگ دارد که زلزله در این مناطق اتفاق افتاده‌است.

بخش کوخرد از توابع شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است. این دهستان، 27 روستای بزرگ و کوچک دارد.

مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد، زمین لرزه صبح امروز، پنجشنبه در بستک، در ساعت 6 و 43 دقیقه و 57 ثانیه در این منطقه بوقوع پیوسته است. موقعیت این زمین لرزه در عرض شمالی 14/27 و طول شرقی 45/54 درجه ثبت شده است.