زلزله شدید شمال عراق و غرب ایران را لرزاند

0
409

خبرگزاری رویترز به نقل از اداره زمین شناسی آمریکا گزارش کرده که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ کرمانشاه در ایران و سلیمانیه در عراق را لرزانده است. هنوز جزئیاتی بیشتری در این باره اعلام نشده اما به گفته شاهدان محلی، مردم در کرمانشاه با وحشت به خیابان آمده‌اند و برخی ارتباطات مختل شده‌اند.
براساس گزارش ها زمین لرزه ای شدید غرب کشور را لرزاند. این زلزله استان های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری و فارس را لرزانده است.
زلزله شدید شمال عراق و غرب ایران را لرزاند
گفته می شود مرکز این زلزله حلبچه عراق بوده است.
شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ خبر داده که مردم در شهرهای سلیمانیه، حلبچه، اربیل، و کرکوک به خیابانها آمده‌اند اما به گزارش این تلویزیون زلزله تلفات جانی نداشته است. این موضوع هنوز از طرق مقامات رسمی تایدد نشده است.

عمق زلزله سی و چهار کیلومتر اعلام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجارت جمعیت هلال‌احمر از بروز خسارت در هشت روستا خبر داده است.

برق برخی مناطق استان ایلام قطع شده است. مردم در شهرهای استان کردستان از منازل خود خارج شده اند و در خیابان ها حضور دارند.

این زمین لرزه در مناطق مختلف استان لرستان احساس شد و مردم را به خیابان کشاند.

براساس گزارش ها این زمین لرزه در برخی مناطق استان تهران از جمله رباط کریم، پردیس، پیشوا، پاکدشت، قرچک و ورامین نیز احساس شده است.

زلزله شدید شمال عراق و غرب ایران را لرزاند
گستره مناطقی که زمین‌لرزه در آن‌ها احساس شده است. به نوشته «مرکز لرزه‌نگاری اروپایی-مدیترانه‌ای» این زمین‌لرزه هرچند گستره وسیعی داشته، اما احتمالا خسارات چندانی نداشته است.
مرادی رییس مرکز زلزله شناسی درباره زلزله امروز گفت: «مرکز اصلی زمین لرزه رخ داده در مرز ایران و عراق بوده است.»

به گفته او “نزدیکترین شهر در ایران که محور زمین لرزه بوده شهر ازگل کرمانشاه بوده و پس لرزه های این زلزله ادامه خواهد داشت.”

او افزود: «زلزله رخ داده شدید بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال غرب کشور تا ساکنان ساختمان های بلند در تهران این زمین لرزه را احساس کردند.»

اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور هم در این باره گفت که این زلزله به بزرگی به بزرگی 7.3 ریشتر منطقه ازگله در کرمانشاه را لرزانده است.

نجار با بیان اینکه هنوز از خسارت و تلفات احتمالی این حادثه خبری در دست نیست، گفت: «تیم‌های ارزیاب به محل اعزام شده و تمامی نیروهای امدادی و دستگاه‌های انتظامی به حالت آماده‌باش درآمده است. وی از شهروندان خواست که خونسردی خود را حفظ کنند.»

تعطیلی مدارس ایلام و کرمانشاه
به دلیل خطرات احتمالی وقوع زلزله فردا دوشنبه مورخ 22 آبان ماه تمامی مدارس دوره های تحصیلی سطح استان کرمانشاه در گروه صبح و ظهر تعطیل است.

همچنین مدارس ایلام نیز در نوبت صبح تعطیل شدند.

هفت کشته در قصر شیرین و ازگله
فرماندار قصر شیرین درباره آخرین وضعیت خسارات زمین لرزه ساعتی قبل در این شهرستان گفت: تا کنون ۲۷ نفر در این حادثه زخمی و شش نفر نیز بر اثر زلزله جان باخته اند.

فرامرز اکبری گفت: به دلیل قطع برق میزان خسارات وارده به منازل مردم قابل تشخیص نیست.

اکبری تاکید کرد: هلال احمر در حال توزیع چادر های امدادی در بین مردم هستند و اورژانس امداد رسانی را صورت می دهد از سوی دیگر کنترل شهر با حضور عوامل انتظامی خوشبختانه صورت گرفته و اوضاع مدیریت شده است.

استاندار کرمانشاه نیز ضمن تائید کشته شدن شش نفر در قصر شیرین از جان باختن یک نفر در ازگله خبر داد.

هوشنگ بازوند گفت: «تمام نیروهای امدادی، بسیج، سپاه و ارتش به حالت آماده‌باش هستند.»

پیش بینی می شود آمار زخمی ها در شهرهای مختلف بالا باشد.

مقاله قبلیگزارش فوربس: چطور جمهوری اسلامی، اروپا را از دست می‌دهد
مقاله بعدینشست فوری اتحادیه عرب با موضوع جمهوری اسلامی
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...