ری لیوتا بازیگر «رفقای خوب» درگذشت

0
246

ری لیوتا ستاره فیلم‌هایی مانند «رفقای خوب» و «سرزمین رویاها» در ۶۷ سالگی از دنیا رفته است.

نماینده او که این خبر را تایید کرد گفت این بازیگر محبوب در حالی که در جمهوری دومینیکن مشغول فیلمبرداری جدیدترین پروژه خود یعنی «آب‌های خطرناک» بوده در خواب درگذشته است.

لیوتا که در نیوجرسی به دنیا آمده بود، پس از مجموعه‌ای از نقش‌های کوچک در تلویزیون و نقشی کوچک در فیلم سال ۱۹۸۳ «بانوی تنها» توانست به خاطر فیلم سال ۱۹۸۶ «چیزی وحشی» نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود. او در سال ۱۹۸۹ در «سرزمین رویاها» نقش‌آفرینی کرد و معروف‌ترین نقش خود را در فیلم «رفقای خوب» مارتین اسکورسیزی داشت.

او در دهه نود میلادی در «ورود غیرقانونی» کنار کرت راسل ظاهر شد، در «سرزمین پلیس‌ها» بار دیگر با رابرت دنیرو همبازی شد و در درام خانوادگی «کورینا» در کنار ووپی گلدبرگ جلوی دوربین رفت. او به خاطر فیلم تلویزیونی «دسته موش‌ها» سال ۱۹۹۸ نامزدی جایزه انجمن بازیگران پرده را کسب کرد.

در دهه پس از آن او در «هانیبال» ریدلی اسکات دیده شد، در فیلم «نارک» جو کارناهان بازی کرد و به خاطر نقش‌آفرینی در سریال «ای‌آر» یک جایزه امی گرفت.

رسانه‌های هنری به نقل از گاردین نوشتند؛ به لیوتا نقشی در سریال خوش‌نقد «سوپرانوها» پیشنهاد شد اما چون نمی‌خواست دوباره نقش مافیایی بازی کند آن را رد کرد. او دو دهه بعد در فیلم پیش‌درآمد آن سریال یعنی «قدیسان فراوان نیوآرک» نقش‌آفرینی کرد.

با وجود اینکه لیوتا به خاطر ایفای نقش شخصیت‌های سفت‌وسخت و بعضاً خشن شناخته می‌شد، خودش می‌گفت هیچ شباهتی به آن‌ها ندارد. او در مصاحبه‌ای گفته بود: من هیچ وقت دعوا نکرده‌ام، غیر از موقع تماشای مسابقات ورزشی، که آن هم چیزی بیشتر از هل دادن و کارهای شوخی و مسخره نبوده.

از آثار جدیدتر او می‌توان از «داستان ازدواج» و بازسازی پرده کوچک آمازون از «هانا» نام برد. نقش‌های نهایی‌اش که هنوز دیده نشده‌اند شامل سریال «پرنده سیاه» اپل کنار تارون اگرتون و «خرس کوکائین» به کارگردانی الیزابت بنکس می‌شوند.

چهره‌های مشهور از سراسر صنعت فیلم به سرعت پس از انتشار خبر درگذشت لیوتا به تجلیل از او پرداختند و یادش را گرامی داشتند. لوربین براکو هم‌بازی‌اش در «رفقای خوب» گفت بهترین بخش ساختن آن فیلم برایش ری لیوتا بود و جیمی لی کرتیس که در درام سال ۱۹۹۸ «دومینیک و یوجین» هم‌بازی‌اش بود در توییتی نوشت «کار او به عنوان یک بازیگر، پیچیدگی‌اش به عنوان یک انسان را نشان می‌داد».

رابرت دنیرو نیز در بیانیه‌ای گفت: خیلی از شنیدن خبر درگذشت ری ناراحت شدم. او خیلی جوان‌تر از آن بود که از کنارمان برود.