رکس تیلرسون: با مذاکرات سیاسی می‌توان بر نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه پایان داد

0
260

رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که در سفری در خاورمیانه حضور دارد، می گوید که پایان دادن به نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و بویژه در سوریه از راه مذاکرات سیاسی میسر می شود.

آقای تیلرسون در گفتگو با «میشل الغندور» خبرنگار شبکه خبری الحره در کویت که هم اکنون میزبان دو اجلاس کشورهای ائتلاف در مبارزه با داعش و همچنین بازسازی عراق است، به موضوع جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که واشنگتن چه اقدام عملی برای مهار نفوذ رو به گسترش جمهوری اسلامی در سوریه، لبنان عراق و دیگر مناطق اتخاذ کرده، گفت: ما معتقدیم که آینده پاسخگویی به نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه، از طریق روند سیاسی محقق می شود؛ یا از همان مسیر روند صلح.

آقای تیلرسون درباره دلیل حضور آمریکا در سوریه گفت: بار دیگر تکرار می کنم که آمریکا به یک منظور در سوریه حضور دارد و آن شکست داعش است. شکست ماندگار داعش. برای محقق کردن آن و در چارچوب رویکردی که اتخاذ کردیم ما می خواهیم مطمئن شویم که جنگ بین گروههای درون سوریه و جنگ داخلی در این کشور دوباره مشتعل نشود.

وی درباره نقش آمریکا در سوریه همچنین گفت: ما میخواهیم از حضور خود همچنین به عنوان یک نیروی ثبات دهنده، در حمایت از مذاکرات ژنو زیر نظر شورای امنیت ملل متحد استفاده کنیم که اجازه دهد مردم سوریه بتوانند قانون اساسی جدیدی نوشته و انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کنند.

آقای تیلرسون آینده سوریه را بدون نفوذ جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما معتقدیم سوریه به استقلال خود قوام خواهد داد و برای خود تصمیم خواهد گرفت که نتیجه نهایی آن رد نفوذ جمهوری اسلامی در کشورشان خواهد بود. نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه نه تنها مثبت نیست بلکه منفی است زیرا که بی ثباتی و خشونت ارمغان آن است.

از وزیر خارجه آمریکا پرسیده شد: در حال تمرکز اصلی شما بر شکست داعش است، جمهوری اسلامی، روسیه و رژیم سوریه در حال توانمندتر شدن هستند. شما در این باره چه چاره ای اندیشید؟

در پاسخ آقای تیلرسون گفت: من نمی بینم که جمهوری اسلامی روسیه و رژیم الزاماً توانمندتر شوند. می بینم که در نهایت تمامی کشور داعش را شکست خواهد داد. باردیگر تکرار می کنم، ما روسیه و دیگران را تشویق می کنیم که از افزایش درگیری خود داری کنند و وقتی داعش شکست خورد، ترویج خشونت نکنند. ما از روسیه خواسته ایم که از رژیم سوریه بخواهد که حملات خود را علیه نیروهای اپوزیسیون متوقف کند. آنها به ایجاد مناطق آتش بس و با ثبات موافقت کردند. اما باید این کار را اجرایی کنند و زمینه را برای راه حل مسالمت آمیز برای آینده سوریه فراهم کنند.

وزیر خارجه ایالات متحده درباره دخالت جمهوری اسلامی در کل منطقه خاورمیانه گفت: ما به طور شفاف موضع خود را در مورد حضور بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در یمن، در سوریه، لبنان و عراق بیان کرده ایم. نظر ما اینست که فکر می کنم دیدگاه جامعه بین المللی نیز هست، حضور جمهوری اسلامی در این کشورها نه تنها کمکی نیست، ثبات هم ایجاد نمی کند. برای شهروندان آنها امنیت به ارمغان نمی آورد. ما از جمهوری اسلامی خواسته ایم که نیروهای خود را به کشورش برگرداند، زیرا به باور ما این راه درست آینده است.

آقای تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر از این گفتگو گفت جمهوری اسلامی صرفا به این دلیل که ما از آنها خواسته ایم به خروج از منطقه و سوریه تن نخواهند داد.

وی افزود فکر می کند که در پایان اراده مردم سوریه که خواهان سوریه ای آزاد، دموکراتیک و یکپارچه هستند پیروز خواهد شد و با این پیروزی دخالت جمهوری اسلامی در کشورشان جایی نخواهد داد.

به گزارش صدای آمریکا؛ وزیر خارجه آمریکا در سفر پنج روزه خود در مصر و کویت حضور یافت و قرار است به چند کشور دیگر نیز سفر کند.