رژیم حمهوری اسلامی به‌دلیل بدهی حق رای در سازمان ملل را از دست داد

0
40

دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای اظهار داشت که رژیم حمهوری اسلامی به‌دلیل بدهی بیش از 16 میلیون دلار بابت عدم پرداخت حق عضویت خود به این سازمان حق رای در مجمع عمومی سازمان‌ملل متحد را نخواهد داشت.

طبق ماده 19 منشور سازمان ملل متحد در صورتی که کشورهای عضو حق عضویت خود را بیش از دو سال پرداخت نکند، حق رای خویش در مجمع عمومی سازمان ملل را از دست می‌دهند.

بر همین اساس و در راستای اجرای ماده مذکور، آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به تاریخ 13 ژانویه 2021 به ولکانبوزکر، رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن اعلام بدهی کشوهای بدهکار خواستار توقف حق رای در مورد کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، کومور، کنگو، رژیم حمهوری اسلامی، لیبی، نیجر، سومالی، سودان جنوبی، زیمبابوه و سائوتومه و پرنسیپ شده‌ است.

حق عضویت ایران سالانه حدود 5.5 میلیون دلار بوده که تقریباً سه سال پرداخت نشده‌ است. طبق نامه دبیرکل سازمان ملل، رژیم حمهوری اسلامی بدهکارترین کشور به این سازمان بین‌المللی است.

پیشتر رژیم حمهوری اسلامی درخواست کرده بود به دلیل تحریم‌های آمریکا حق عضویت خود را به ارزی غیر از دلار پرداخت کند. با وجود این که سازمان ملل در سال 2019 با پیشنهاد رژیم حمهوری اسلامی موافقت کرده بود اما تاکنون که مجموع بدهی رژیم حمهوری اسلامی به 16 میلیون و 251 هزار و 298 دلار رسیده این مبلغ پرداخت نشده‌ است.

العربیه نوشت؛ گفتنی است که بودجه سال 2021 سازمان ملل متحد حدود 3.2 میلیارد دلار بوده که از طریق حق عضویت اجباری و مشارکت داوطلبانه اعضا تأمین می‌شود. ایالات متحده آمریکا با پرداخت بیش از یک پنجم این مبلغ، بیشترین سهم در تأمین بودجه سازمان ملل متحد را برعهده دارد.