رژه نظامی حشد الشعبی در عراق با سلاح‌های جمهوری اسلامی

0
226

نیروهای حشد الشعبی، شنبه 5 تیر، بدون حضور برخی یگان‌های خود به برگزاری رژه نظامی در استان «دیاله» عراق اقدام کرد.

در این رژه که در پایگاه «ابومنتظر المحمداوی» در شمال استان دیاله عراق برگزار شد، بیش از 20 هزار نیروی حشد الشعبی مشارکت کردند.

طی این رژه، انواع گوناگونی از موشک، راکت انداز ‌و پهپادهای جمهوری اسلامی که در هفته‌های اخیر به عراق منتقل شده بود به نمایش گذاشته شد.

این برنامه که به‌دلیل اختلاف در شکل برگزاری و سلاح‌های نمایش داده شده در آن چندین بار به تاخیر افتاد، شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بود.

در این رژه نظامی، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، برخی مقامات وزارت دفاع عراق و فرماندهانی از حشد الشعبی از جمله ابوفدک المحمداوی، رئیس ستاد مشترک و «فالح الفیاض» فرمانده کل حشد الشعبی حضور داشتند.

در این رژه، پهپادهای جمهوری اسلامی از نوع «سایا» که در دوران نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، جهت ارتقای توانایی‌های حشد الشعبی تهیه شده بود، به نمایش گذاشته شدند.

این منبع افزود که «این پهپادها با یک موتور و دو بال ثابت به پهپادهای “انتحاری” معروف بوده و مشابه مدل “صماد” است که توسط حوثی‌ها بکار برده می‌شود.»

العربیه نوشت؛ در این رژه، پهپادهای شناسایی جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد که از روی نوع چینی این پهپادها ساخته شده است.

همچنین تانک‌های روسی بازسازی شده از سوی جمهوری اسلامی و خودروهای نظامی ساخت جمهوری اسلامی نیز نمایش داده شد.

گفتنی است که در پایگاه «ابومنتظر المحمداوی»، یگان‌های گوناگونی از حشد الشعبی مستقر هستند که مهمترین آنها گروه شبه‌نظامی «حزب الله» عراق است.

برخی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حشد الشعبی که متمایل به علی سیستانی، مرجع شیعه ساکن عراق هستند، به‌دلیل اختلاف با دیگر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی از حضور در این رژه نظامی خودداری کردند.