رویترز: گفتگوهای قدرت‌های جهانی در شورای امنیت برای لغو تحریم ایران آغاز شد

0
173

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه ۱۲ مارس، در گزارشی نوشت که قدرت‌های بزرگ جهانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد مذاکراتی را برای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران آغاز کرده‌اند، که در صورت رسیدن به یک توافق جامع با تهران در مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند به کاهش تحریم‌های بین المللی علیه تهران بیانجامد.

این حرکت می‌تواند یک گام دیگر برای خنثی سازی جریانی که جمهوریخواهان علیه اقدامات رییس جمهوری آمریکا آغاز کردند قلمداد شود.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، رویترز اشاره می‌کند، هرچند جان کری شب گذشته اعلام کرد، توافق هسته‌ای با ایران از نظر حقوقی و قانونی الزام آور نخواهد بود، تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت، می‌تواند این الزام حقوقی را برای توافق نامه نهایی به همراه داشته باشد. این اقدام طبعاً تا حد زیادی جلوی تلاش جمهوری خواهان کنگره را که مخالف توافق هستند، خواهد گرفت.

هرچند تاکنون در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ تمرکز طرفین بر تحریم‌های جداگانه‌ای بوده که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا بر بخش‌های انرژی و مالی ایران وضع شده، مقامات غربی نزدیک به مذاکرات می‌گویند، گفت‌و‌گوهایی میان اعضای ۱+ ۵ برای آغاز روند برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل نیز صورت گرفته است. این تحریم‌ها از سال ۲۰۰۶ تاکنون علیه ایران وجود داشته است.

یک مقام غربی در این زمینه گفته: «اگر توافق هسته‌ای به دست آید ـ که این هنوز یک «اگر» بزرگ است ـ ما به سرعت وارد موضوع تحریم‌های سازمان ملل خواهیم شد».

در همین رابطه صدای آمریکا نیز می نویسد: مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر بین کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان در برابر ایران در حال برگزاری است. به نوشته رویترز این مذاکرات در هفته آینده -با توجه به محدودیت زمانی مانده- در مراحل دشوارتری ادامه خواهد یافت.

برخی از هشت قطعنامه‌ سازمان ملل متحد که چهار مورد آن در خصوص تحریم‌ها علیه ایران صادر شده است، تاکید بر جلوگیری از غنی سازی اورانیوم و فعالیت‌های حساس هسته‌ای نظیر خرید و فروش فن‌آوری این حوزه و هر فعالیتی که با تولید سلاح هسته‌ای مرتبط است، توسط ایران دارد.

علاوه بر آن در این هشت تحریم یک تحریم نیز در خصوص صدور تسلیحات به این کشور وضع شده است.

به گزارش رویترز، جمهوری اسلامی ایران حذف تحریم‌های سازمان ملل را یک موضوع مهم می‌داند چرا که این تحریم‌ها یک مسیر قانونی را برای اتخاذ تحریم توسط کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده هموار می‌کند و این کشورها به استناد تحریم‌های سازمان ملل اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را انجام داده اند.