رویترز: کره جنوبی بارگیری نفت جمهوری اسلامی را متوقف می‌کند

0
202

کره جنوبی تا پایان ماه میلادی جاری بارگیری نفت و میعانات گازی از جمهوری اسلامی را متوقف خواهد کرد. مدیر شرکت نفت ژاپن نیز گفته در صورت ندادن معافیت از سوی آمریکا این کشور تا اول اکتبر خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف خواهد کرد.

برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ کره جنوبی گفته در ماه جاری میلادی هیچگونه تولیدات نفتی و گازی از ماه نوامبر بارگیری نخواهد کرد. خبرگزاری رویترز روز جمعه ۶ ژوئیه (۱۵ تیر) ضمن اعلام این خبر از قول سه منبع آگاه در این زمینه نوشت که این تصمیم بنا به دستورالعمل آمریکا اتخاذ شده که از کلیه کشورها خواسته تا ماه نوامبر خرید نفت از جمهوری اسلامی را به صفر برسانند.

اقدام کره جنوبی که در کنار چین و ژاپن از مشتریان اصلی خرید نفت از جمهوری اسلامی در آسیاست، در حالی انجام می‌شود که این کشورها به دنبال گرفتن معافیت از آمریکا برای تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی هستند، همان اتفاقی که در زمان تحریم‌های قبلی هم افتاد و برخی کشورها از تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی معاف شدند.

یک مقام تجاری در آسیای شمالی که به مدیریت حمل و نقل دریایی نفت جمهوری اسلامی نزدیک است گفته این فشار از طرف دولت کره جنوبی برای توقف خرید نفت جمهوری اسلامی به شرکت‌ها وارد شده است.

به گفته این منبع آگاه، کره جنوبی قصد دارد تا پایان ماه ژوئيه (ماه جاری میلادی) خرید نفت از جمهوری اسلامی را به صفر برساند. این بدان معناست که این کشور در ماه اوت دیگر نفتی از جمهوری اسلامی وارد نخواهد کرد.

مهلت آمریکا برای به صفر رساندن خرید نفت از جمهوری اسلامی تا ماه نوامبر بود اما در صورت صحت خبر رویترز، در حقیقت کره جنوبی زودتر از سایر کشورها این دستورالعمل را اجرایی کرده است.

به گزارش دویچه وله؛ پالایشگاه‌های کره جنوبی خرید نفت از جمهوری اسلامی را کاهش داده‌ و به دلیل گرانی نفت خاورمیانه و عدم اطمینان به تجارت با جمهوری اسلامی به سمت جایگزین‌های دیگر مثل نفت خام آمریکا و آفریقا رفته‌اند.