رویترز: دیپلمات دولت جمهوری اسلامی محاکمه شده در بلژیک تهدید به عملیات انتقام‌جویانه کرد

0
52

خبرگزاری رویترز فاش کرد که اسد الله اسدی دیپلمات دولت جمهوری اسلامی که به اتهام تلاش برای انفجار گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس، در بلژیک محاکمه می‌شود، تهدید کرده اگر مجرم شناخته شود، گروه‌های ناشناخته دست به عملیات تلافی‌جویانه خواهند زد.

در مطلبی که خبرگزاری رویترز 9 اکتبر 2020 به قلم جان آیریش منتشر کرد، آمده که بنابر یک سند پلیس، یک دیپلمات دولت جمهوری اسلامی که در بلژیک متهم به طراحی برای بمبگذاری جلسه یک گروه تبعیدی اپوزیسیون ایرانی در فرانسه است، به مقامات نسبت به احتمال تلافی توسط گروههای ناشناخته اگر او مجرم شناخته شود،‌ هشدار داد.

بازجویان بلژیکی اسدالله اسدی که کنسول سوم سفارت دولت جمهوری اسلامی در وین مستقر بود به همراه سه نفر دیگر را در اکتبر 2018 به خاطر برنامه ریزی برای یک حمله در آن سال علیه گردهمایی شورای ملی مقاومت ایران در پاریس که در آن مقامات ارشد سابق آمریکایی، اروپایی و عرب شرکت داشتند،‌ متهم کردند. مقامات فرانسوی گفته اند که او مسئول اطلاعات در جنوب اروپا بود و با دستور جمهوری اسلامی عمل می کرد.

یادداشت های یک جلسه در تاریخ 12 مارس بین اسدی و پلیس بلژیک که توسط رویتر مشاهده شده است، نشان می دهد او به مقامات بلژیکی هشدار داده که پرونده وی از نزدیک توسط گروههای ناشناس در ایران و کشورهای همسایه زیر نظر است.

یکی از سخنگویان دادستانی بلژیک درباره اظهارات این دیپلمات دولت جمهوری اسلامی گفت: «چنين تهديداتی مي توانند حادث شوند، ولی ما همواره اقدامات ضروری امنيتي را اتخاذ می‌كنيم.»

اسدی مدعی شده که این اظهارات را بدون هماهنگی سفارت دولت جمهوری اسلامی مطرح می‌‎کند. ديميتري دو بكو وکیل اسدی اما این موضوع که موكلش اقدام به تهديد كرده باشد را تكذيب كرد.

العربیه نوشت؛ دوبکو به رويتر گفت: «اين مطلقا تهديد به اقدام متقابل نيست و در صورتی كه چنين برداشتی از آن شده باشد صرفا يك سوءتفاهم است.»