رویترز: برنامه ایران برای سوریه

0
141

مذاکرات بین المللی برای یافتن راه حل سیاسی بحران و جنگ داخلی سوریه بدون نتیجۀ قطعی خاتمه یافت. با این حال، وزیر امور خارجۀ فرانسه لوران فابیوس گفت که دو هفتۀ دیگر نشست مشابه ای برگزار خواهد شد. او تصریح نمود که برغم اختلافات به ویژه بر سر آیندۀ بشار اسد، مذاکره کنندگان به پیشرفت هایی از جمله بر سر روند سیاسی انتقال قدرت، حکومت انتقالی، انتخابات، قانون اساسی آینده سوریه دست یافتند.

خبرگزاری رویترز بیان داشت: در آستانه کنفرانس بین‌المللی با هدف خاتمه دادن به جنگ داخلی 4 ساله سوریه، ایران نشان داد که ممکن است تمایل داشته باشد تا از پافشاری در باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت عقب‌نشینی کند.

رویترز نوشت: یک مقام برجسته سیاسی در خاورمیانه آشنا به موضع ایران روز پنج شنبه به این خبرگزاری گفت: ایران ممکن است یک دوره انتقال شش ماهه که در پایان آن سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخابات سراسری روشن شود را بپذیرد.

به گزارش رسانه ها، گفت و گوهای روز جمعه نخستین نشست سطح بالاست که متحدان واشنگتن به اعتراضات خود در افزودن یاران به این مذاکرات پایان دادند.

روز پنج شنبه، ایالات متحده اعلام کرد امیدوار است تا ایران و روسیه متحدان اصلی بشار اسد حمایت از رهبر سوریه را کنار بگذارند. تهران پیشنهاد کرده که آماده است انعطاف پذیر باشد.

این مقام سیاسی برجسته در ادامه گفت: گفت و گوها همه درباره‌ی سازش است و ایران آماده است تا با پذیرش باقی ماندن اسد برای مدت 6 ماه مصالحه کند. البته این به مردم سوریه بستگی دارد که درباره‌ی سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز در آتن گفت که در گفت‌وگوهای روز جمعه اگر شرکت کنندگان بتوانند درباره‌ی برخی از اصول اساسی مانند صیانت از تمامیت ارضی سوریه و روند ایجاد تغییرات دولتی به توافق برسند،موفقیت حاصل خواهد شد.ایران و روسیه بارها اعلام کرده‌اند که اولویت برای سوریه باید شکست داعش باشد که مناطق وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده است.

فهرست شرکت کنندگان در نشست روز جمعه شامل جان کری وزیر خارجه ایالات متحده سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی و همتایان دیگر آنها از کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات متحده عربی، مصر و کشورهای قدرتمند از اتحادیه اروپا است.