رویترز: آمریکا در حال بررسی تحریم جدید بخش‌هایی از اقتصاد جمهوری اسلامی در سالگرد برجام است

0
222

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های دولت آمریکا می گوید ایالات متحده در حال بررسی تحریم بخش‌های جدید از اقتصاد جمهوری اسلامی است که تاکنون مورد تحریم قرار نگرفته‌اند.

رویترز روز دوشنبه ۱۲ فروردین، بدون نام بردن از یک مقام ارشد دولت پرزیدنت ترامپ نوشت:‌ آمریکا قصد دارد این تحریم‌های جدید را در سالگرد خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی موسوم به برجام اعلام کند.

آمریکا در سال ۱۳۹۴ و در زمان دولت باراک اوباما به همراه روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان با جمهوری اسلامی درباره توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای تعلیق تحریم‌ها توافق کرد اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. به گفته مقامات آمریکا، جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد.

مقام ارشد به رویترز گفته است که هدف اصلی این تحریم‌های جدید ادامه فشار بر جمهوری اسلامی است: «می خواهیم شرکت‌های تجاری این تصور را داشته باشند که تجارت با جمهوری اسلامی، در حال حاضر یک ایده‌ افتضاح است.»

با اینکه دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی فشار وارد کرده اما هنوز برخی کشورها از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه برای خرید نفت از دولت جمهوری اسلامی از تحریم های ایالات متحده معاف شده اند.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحدهبرای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

هنوز کاخ سفید واکنشی به گزارش رویترز نشان نداده است اما روز دوشنبه، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در یک مصاحبه رادیوئی گفت جمهوری اسلامی و کره شمالی هر دو خطراتی برای آمریکا و متحدانش هستند. آقای پمپئو همچنین وعده داد مذاکراتی دیگر میان رهبر کره شمالی و پرزیدنت ترامپ در راه است.