رونمایی از لباس فضانوردان مریخی

0
354

سازمان ناسا برنامه‌های خود را برای ارسال اولین فضانوردان به سیاره مریخ با یک لباس جدید فضایی تائید کرد.

لباس جدید موسوم به « Z-2» که برای هر فضانورد بطور سه‌بعدی چاپ می‌شود، به فضانوردان اجازه خواهد داد با سهولت بیشتر بر روی سطح سیاره سرخ حرکت کنند.

پوشیدن این لباس نیز بسیار ساده‌تر است و می‌توان براحتی آن را به کنار یک ماژول زیستگاه یا کاوشگر بدون نیاز به هوابند (airlock) متصل کرد.

فضانوردان می‌توانند از پشت و از میان یک دریچه این لباس را به تن کنند که حتی می‌توان آن را در یک ماژول فرودگر ساخت. این بدان معنی است که دیگر نیازی به یک هوابند سنتی برای پوشیدن لباسهای فضایی نخواهد بود.

ابزارهای Suitport جایگزینی برای هوابندها هستند که به فضانوردان اجازه می‌دهند به سرعت و ساده بدون وارد کردن غبار و دیگر آلاینده‌ها به ماژولهای زیستگاه، کاوشگرها و دیگر سازه‌ها وارد و خارج شوند.

لباسهای مجموعه Z که توسط شرکت ILC Dover برای ناسا در حال طراحی است، انعطاف بیشتری نسبت به طراحی‌های کنونی مورد استفاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای فضانوردان خواهد داشت.

ایمی راس، مهندس لباس فضایی ناسا در ویدیویی که توسط این سازمان منتشر شده، گفت: ما در تلاش برای طراحی لباس جدیدی هستیم که هر دو قابلیت فعالیت خارج فضاپیمای ریزگرانشی و قابلیت سطح را داشته باشد.

این طراحی موسوم به «فناوری» اکنون در نسخه نهایی لباس ناسا که قرار است تا نوامبر 2014 برای آزمایش آماده شود، گنجانیده خواهد شد.

هر شکل جدید لباس به آزمایش فناوری‌های جدیدی خواهد پرداخت که در آینده در لباس اولین انسانهای مسافر مریخ استفاده خواهند شد.

لباس Z-2 ناسا جدیدترین پیش‌ساخت گروه لباسهای Z این سازمان است و جانشین مدل سبز و سفید Z-1 خواهد شد که در سال 2012 رونمایی شده بود.

برای مثال این لباس به سیم لومینکس و تکه‌هایی که برای شناسایی راحت‌تر اعضای گروه در زمان پیاده‌روی فضایی، نور ساطع می‌کند، مجهز شده است.

این تکه‌ها به نیم‌تنه بالایی و پایینی متصل شده‌اند و همچنین پلیسه‌های آویزانی دارد که حرکت را ساده‌تر می‌کنند.

به گزارش ایسنا؛ از دیگر ویژگیهای این لباس، پنلهای مقاوم در برابر سایش آن است که در نیم‌تنه پایینی نصب شده‌اند.

نسخه Z-2 از بخشهای چاپ سه‌بعدی ساخته شده و از اسکنهای لیزر انسان سه‌بعدی برای اندازه‌گیری دقیق هر کدام از فضانوردان استفاده خواهد شد.

http://www.nasa.gov/content/z-2-prototype-suit-cover-layer-designs-0/#.U69Dk_l_v1I