روسیه و چین از اجمهوری اسلامی خواستند به تعهدات برجام پایبند بماند

0
180

شی‌ جین‌پینگ، رئيس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او ضمن محکوم کردن تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی از جمهوری اسلامی هم خواستند به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند.

جمهوری اسلامی در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرده بود که در اجرای برخی از تعهدات پیش بینی شده در برجام تجدید نظر خواهد کرد. اکنون رهبران دو کشور روسیه و چین از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته‌اند به تعهدات خود در برجام عمل کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شی‌ جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین ضمن محکوم کردن سیاست آمریکا در قبال توافق هسته‌ای و دنبال کردن سیاست تجدید و تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی از مسئولان جمهوری اسلامی درخواست کرده‌اند هیچ اقدامی خلاف تعهدات پیش بینی شده در توافق هسته‌ای انجام ندهد.

شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که این کشور محدودیت‌های پیش بینی شده برای موجودی اورانیوم غنی‌سازی شده و همچنین ذخایر آب سنگین را رعایت نخواهد کرد.


حسن روحانی، رئيس جمهور جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده بود که هرگاه اروپا و دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای به تعهدات خود عمل نکنند و راه‌حلی برای مقابله با تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی آمریکا نیابند، این کشور محدودیت‌های ناظر بر میزان غنی‌سازی اورانیوم را نیز رعایت نخواهد کرد.

رهبران دو کشور چین و روسیه از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز خرسندی کرده و تاکید ورزیده‌اند که بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی هم‌چنان به الزامات تعیین شده در برجام عمل کرده است.

به گزارش دویچه وله؛ پوتین و شی‌ جین‌پینگ در عین حال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند. پیش از آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از دولت آمریکا خواسته بود تا رفتار خود با جمهوری اسلامی را تغییر دهد. از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از آمادگی آن کشور برای مذاکره “بدون قید وشرط” با مسئولان جمهوری اسلامی سخن گفته بود.