روسیه و انتقال پهپادهای جمهوری اسلامی به بلاروس

0
362

منابع اطلاعاتی اوکراین، سه‌شنبه 19 مهر فاش کردند که روسیه ده‌ها پهپاد ساخت جمهوری اسلامی را به بلاروس انتقال داده است.

انتقال این پهپادها در حالی صورت می‌گیرد که مینسک اوکراین را به استقرار نیروهای زمینی تحت نظارت نیروی مشترک با مسکو تهدید کرده است.

اطلاعات وزارت دفاع اوکراین همچنین گفت که پهپادهای کامیکازه شاهد-136 جمهوری اسلامی که در ارتش روسیه به جیران-2 تغییر نام داد، از 10 اکتبر وارد بلاروس شدند.

تاکنون 32 فروند از این پهپادها وارد بلاروس شد و قرار است تا 14 اکتبر 8 فروند دیگر وارد بلاروس شود.

بر اساس گزارش‌ها، محموله پهپادهای در همان روزی به بلاروس ارسال شد که روسیه با رگبار موشک و حملات پهپادی اوکراین را مورد هدف قرار داد و زیرساخت‌های الکتریکی این کشور را در مرکز شهر کی‌یف هدف قرار داد.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت، نزدیک به 84 موشک به سمت اهداف غیرنظامی در سراسر اوکراین شلیک شد و به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین حداقل 43 موشک از آنها سرنگون شد.

تعداد موشک و پهپادهای که روسیه روز دوشنبه در حملات خود علیه اوکراین بکار گرفت به طور دقیق مشخص نیست اما به گفته زلنسکی، نیروهای اوکراینی با موفقیت پهپادهای شاهد ساخت جمهوری اسلامی را سرنگون کرده‌اند. او گفت کی‌یف نمی تواند اوکراین را بترساند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز دوشنبه گفت که به نیروهای نظامی دستور داده است تا با نیروهای روسی در نزدیکی اوکراین مستقر شوند. او کی‌یف را به عنوان تهدیدی آشکار برای مینسک توصیف کرد.