روز دوم مذاکرات اتمی در تهران به پایان رسید

0
175

روز دوم مذاکرات حساس هیئت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، از بامداد امروز در تهران ادامه یافت؛ به گزارش خبرگزاری فارس، ریاست تیم ایرانی بر عهده رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ریاست تیم آژانس را معاون یوکیو آمانو برعهده دارد.

بنابر گزارش “فارس”، موافقت شش بندی ایران و آژانس و همچنین یافتن راهکارهای همکاری بیشتر، از جمله مواردی است که دو طرف در این مذاکرات به آن پرداخته اند.

به گزارش “ایسنا”، رضا نجفی- نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بعد از ظهر امروز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که در مذاکرات دو روز گذشته درباره چارچوبی برای همکاری که مورد توافق میان دو طرف بوده است جلسات فنی سازنده ای برگزارشد و دو طرف درمورد ٧ اقدام عملی، برای همکاری با آژانس تا ٢۵ اردیبهشت ماه سال ١٣٩٣ توافق کردند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ “فارس” در حاشیه این خبر می نویسد: بازدید از سایت نظامی “پارچین”، در توافق های امروز گنجانده نشده است. لازم به یاد آوری است که اکنون بیش از دو سال است که مسئولین آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار فراهم آمدن امکان بازدید از این سایت نظامی هستند، ولی ایران تا کنون با آن موافقت نکرده است. برخی منابع خبری از احتمال انجام برخی آزمایش های فنی در زمینه نظامی گزارش میدهند؛ این گزارش ها هنوز از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی رسماً تائید یا تکذیب نشده است.

خبرگزاری “فارس” در گزارش خود می نویسد: مذاکرات در حالی است که برخی رسانه‌های خارجی از طرح برخی مسائل «ادعایی» درگفت وگوهای ایران و آژانس خبر می‌دهند که البته هنوز هیچ مقام رسمی آنها را تأیید نکرده است.

لازم به یاد آوری است که یوکیو آمانو- مدیرکل آژانس، روز یازدهم بهمن (٣١ ژانویه) در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود که از مسائل ساده، مذاکرات را با ایران آغازکردیم و اکنون زمان آن فرا رسیده تا به مسائل «دشوارتر» برنامه‌های هسته ای ایران برسیم.

آمانو در ادامه سخنان خود گفته بود: مسلم است که ما مایلیم مسائل مربوط به «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه های اتمی ایران را درگام‌های بعدی قراردهیم؛ بقیه مسائل مطرح در «احتمال بُعد نظامی برنامه های اتمی ایران» درنشست بعدی (٨ و ٩ ژانویه) مورد سؤال و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.