روز جهانی معلم و قدردانی معلمان زندانی از حمایت‌های جهانی

0
229

همزمان با روز جهانی معلم رسول بداقی، از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان تهران گفت چهار معلم به دلیل فعالیت‌های صنفی و سیاسی در زندان اوین مشغول گذراندن حکم حبس خود هستند. محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و محمد حبیبی به دلیل فعالیت در کانون صنفی معلمان زندانی شده اند و روح الله مردانی نیز به دلیل فعالیت سیاسی و شرکت در تجمعات دی ماه ۱۳۹۶ به حبس محکوم شده اند.

اسماعیل عبدی و محمود بهشتی در نامه ای از زندان اوین به مناسبت روز جهانی معلم خواستار استقلال نظام آموزشی، جلوگیری از تبدیل آموزش و پرورش به بنگاه اقتصادی و سپردن این مهم صرفاً به صاحب‌نظران امر آموزش شده اند. حق ایجاد تشکل‌های مستقل، حق آموزش زبان مادری، انتقاد از پولی سازی آموزش، کلاس‌های غیراستاندارد و وضع معیشتی معلمان و بازنشستگان، از جمله موضوعاتی است که در نامه این دو معلم زندانی مطرح شده است.

در نامه اسماعیل عبدی و محمود بهشتی، پشتیبانی تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی و به طور کلی تمام معلمان جهان از خواسته‌ها و مطالبات معلمان و دانش‌آموزان ایران، به عنوان ضرورتی غیر قابل انکار شناخته شده است که میتواند کمک بزرگی برای برداشتن قدم‌هایی محکم و ساختن جامعه‌ای مرفه، فرهیخته، آزاد، برابر و صلح‌طلب باشد.

معلمان زندانی از حمایت‌های سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر  قدردانی کرده اند: «معلمان زندانی چشم به راه همبستگی و پشتیبانی همکاران خود در سرتاسر کره‌ی زمین هستند. اتحاد معلمان و تشکل‌های متفاوت معلمان سرتاسر جهان، برای رسیدن به آموزش و پرورشی مستقل و آزاد، امری مهم و ضروری است. دست همگی شما را از درون زندان معروف اوین به گرمی می‌فشاریم و از همه شما برای حمایت‌های بی‌دریغ‌تان نهایت تشکر را داریم.»

۵ اکتبر برابر با سیزدهم مهر به روز جهانی معلم نامگذاری شده است. رسول بداقی معلمی که به دلیل فعالیت‌های صنفی و سیاسی‌اش بارها زندانی شده در پاسخ به کمپین، دلیل خصومت قوه قضائیه و نهادهای امنیتی با معلمان را تفکر حاکم بر جمهوری اسلامی عنوان کرد که از معلمان اطاعت محض می‌خواهند اما معلمان چنین تفکری را نمیپذیرند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این فعال کانون صنفی معلمان روز سیزدهم مهر گفت: «قوه قضائیه بخشی از سیستم جمهوری اسلامی است، موضوع خصومت شخصی نیست، بلکه خصومت یک سیستم با سیستم دیگری است که متفاوت می اندیشد. ریشه ی تضاد سیستم حاکم با معلمان برمی گردد به نوع تفکری که بر جمهوری اسلامی حاکم است، حکومت جمهوری اسلامی برپایه جمود فکری و تقلید کورکورانه و استبداد استوار است ، حکومت از مردم و اقشار مختلف اطاعت محض می خواهد اما معلمان چنین تفکری را نمی پذیرد.»