روزی که نتانیاهو پرده از چهره «مرد در سایه» رژیم جمهوری اسلامی برداشت

0
64

تلویزیون دولتی ایران خبر ترور محسن ‌فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای این کشور را تائید کرد که دو سال پیش از سوی اسرائیل به عنوان مسئول برنامه ‌هسته‌ای نظامی رژیم جمهوری اسلامی در دهه نخست قرن بیست و یکم از او یاد شده بود.

این دانشمند ‌هسته‌ای، مسئول برنامه موسوم به «امد» بود که به گفته اسرائیل در سال 2018 ، برنامه ای نظامی برای بررسی فواید ساخت سلاح ‌هسته‌ای بود.

ترور جمعه 27 نوامبر ‌فخری‌زاده، یادآور سخنان دو سال پیش نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه ‌هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی بود که طی آن تاکید کرد تهران به تلاش های ‌هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در آن زمان یکی از اسنادی را بر ملا کرد که در آن عکسی از محسن ‌فخری‌زاده به عنوان مسئول این برنامه نشان داده شد.

فخری‌زاده کیست؟

بسیاری از رسانه‌های اروپایی واسرائیلی از ‌فخری‌زاده به عنوان «مرد درسایه» یاد کرده‌اند که به دلیل محافظت زیاد از او و پنهان بودن تحرکاتش، چهره شناخته شده‌ای نیست.

روزنامه نیویورک تایمز ‌فخری‌زاده را رابرت اوپنهایمر رژیم جمهوری اسلامی نامید که پدر بمب ‌هسته‌ای آمریکا و یکی از مسئولان اصلی پروژه منهاتن در دهه 40 قرن گذشته بود.

فخری‌زاده متولد 1961، دانشمند ‌هسته‌ای و مسئول ساخت سلاح که بر اساس برخی گزارش‌ها از افسران ارشد سپاه پاسداران نیز بود.

مرد سایه

فخری‌زاده، استاد فیزیک دانشگاه امام حسین بود که حاکمیت رژیم جمهوری اسلامی همواره با مصاحبه آژانس انرژی ‌هسته‌ای با او مخالفت می‌کرد.

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، ‌فخری‌زاده از سال 1991 مسئولیت پروژه موسوم به 111 ویژه برنامه ‌هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی را با همکاری با وزارت دفاع بر عهده داشت و به همین دلیل بود که این فرد از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غرب، یک هدف محسوب می‌شد.

روزنامه یدیعوت احرونوت نیز از او به عنوان نیروی پیش‌بر رژیم جمهوری اسلامی در ایده دستیابی به کلاهک‌های ‌هسته‌ای برای موشک‌های بالستیک رژیم جمهوری اسلامی یاد کرده است.

العربیه نوشت؛ شایان ذکر است که ‌فخری‌زاده در هیچ یک از مذاکرات مربوط به پرونده ‌هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی حضور نداشت و ظهور رسانه‌ای چندانی هم از او به دلیل «فرار از ترور»، ثبت نشده است زیرا ترور دانشمندان ‌هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته رخ داده بود.