روزنامۀ لوموند: بیداری عربستان در مقابل ایران

0
170

عنوان اصلی شمارۀ دیروز روزنامۀ لوموند است که به دخالت نظامی عربستان سعودی در رأس ائتلافی از کشورهای عرب سنی منطقه در یمن به منظور جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه اختصاص دارد.

گزارشگر روزنامۀ لوموند در ریاض، در مطلب مفصل‌اش نوشته است که این مداخلۀ نظامی، عربستان را به مرکز ثقل کشورهای عرب منطقه در مقابل ایران تبدیل ساخته است. لوموند از ابتکار عمل عربستان به عنوان «بیداری سنییان در مقابل ایران» یاد کرده و افزوده است که عربستان سعودی با آغاز حملات اش علیه حوثی‌های یمن در ٢٦مارس گذشته توجه ای حتا به واکنش آمریکا و مذاکرات این کشور با ایران در لوزان نکرد.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه به نقل از لوموند گزارش نموده است؛ یک دیپلمات غربی در ریاض گفته است که عربستان سعودی پی برده است که برای جلوگیری از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی نمی تواند روی هیچ نیرویی حساب کند. او گفته است که معمار سیاست و دکترین مداخله جویانه عربستان در مقابل ایران که همزمان است با روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه جدید عربستان، عمدتاً ثمرۀ تلاش های وزرای دفاع و کشور عربستان است که به نسل جوان خانوادۀ آل سعود متعلق اند و به ترتیب فرزند و برادرزادۀ پادشاه عربستان هستند.

لوموند افزوده است که پادشاه عربستان توانسته در اجرای «دکترین صریحاً ضدایرانی اش» از پشتیبانی عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، بهره مند شود. در نتیجۀ همین پشتیبانی ناوگان دریایی مصر هم اکنون در گذرگاه باب المندب مستقر شده و مواضع حوثی ها در عدن را بمباران می کند. لوموند می افزاید که پادشاه عربستان موفق شده در اقدام خود علاوه بر قطر، ترکیه و سودان را نیز با خود همسو کند. عربستان به نوشتۀ لوموند همچنین قصد دارد سیاست هایش را در قبال سوریه علیه جمهوری اسلامی ایران بازتعریف کند و سلاح های پیشرفته ای در اختیار مخالفان بشار اسد بگذارد. لوموند با این حال، ابراز نگرانی کرده که اقدام های عربستان به تشدید نزاع های قومی و مذهبی میان شیعه و سنی در منطقه منجر شود.