روزنامه جمهوریت با ارائه مدارکی از تحویل سلاح آنکارا به داعش پرده برداشت

0
173

روزنامۀ ترک “جمهوریت”، یک ویدئو و عکس‌هایی را منتشر کرد که حاکی از تحویل سلاح از سوی آنکارا به اسلام‌گرایان افراطی سوریه است. موضوع کمک ترکیه به داعش و سایر گروه‌های اسلام‌گرا بارها مطرح شده اما دولت اردوغان پیوسته این اتهامات را رد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ روزنامۀ “جمهوریت”*، روی سایت اینترنت خود و همچنین در شمارۀ روز جمعه ٢٩ مه/٨ خرداد، عکس‌هایی را ازخمپاره‌ها و سلاح‌هایی منتشر کرد که در جعبه‌های دارو و در کامیون‌هایی پنهان بوده که ظاهراً در اختیار یک سازمان بشردوستانه بوده است. این کامیون‌ها بیش از یک سال پیش (ژانویۀ ٢٠١۴) توسط ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه توقیف شده است.

 روزنامۀ “جمهوریت” که مخالف دولت رجب طیب اردوغان است، می‌نویسد که توقیف بی سر و صدای کامیون‌ها هنگامی به جنجال‌ سیاسی تبدیل شد که انتشار برخی مدارک رسمی روی اینترنت نشان داد که کامیون‌ها در واقع متعلق به سازمان امنیت ترکیه بوده و محموله‌های سلاح به قصد شورشیان اسلام‌گرای مخالف بشار اسد فرستاده شده بوده است.
اما دولت ترکیه همیشه با قاطعیت اتهام تحویل اسلحه به داعش و سایر اسلام‌گرایان تندرو سوریه را رد کرده است.

به نوشتۀ جمهوریت، کامیون‌های یادشده حاوی هزار گلوله خمپاره، هشتاد هزار فشنگ و صدها نارنجک‌انداز ساخت روسیه بوده است.

دولت اردوغان هر نوع انعکاس این موضوع را در رسانه‌ها و حتی روی شبکه‌های اجتماعی ممنوع کرده است.
بعد از توقیف کامیون‌ها، دولت ترکیه پنجاه نفر از اعضاء ژاندارمری و ارتش را بازداشت کرده است.
اردوغان در یکی از معدود مواردی که به این ماجرا اشاره کرد گفت که بازرسی کامیون‌ها در نزدیکی مرز سوریه «خیانت» محسوب می‌شود.