روزنامه آمریکایی بیزنس اینسایدر: اسرائیل می‌کوشد قبل از انتخابات در آمریکا با ایران درگیر شود

0
234

یک مقام سابق وزارت دفاع اسرائیل در مصاحبه‌ای با روزنامه اینسایدر بیان داشت، تل‌آویو در پیشبرد سیاست اعمال فشار حداکثری بر تهران با واشنگتن همکاری می‌کند تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر 2020، به ایران آسیب برساند.

ایران در روزهای گذشته شاهد حوادث متعددی بود که انفجار در تأسیسات موشک‌های بالستیک و تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز مهم‌ترین این حوادث بود.

هم‌زمان به‌صورت روزانه گزارش‌هایی از انفجارات، حوادث و آتش‌سوزی‌های متعددی در نقاط مختلف ایران گزارش می‌شود که احتمال دست داشتن طرف‌های خارجی در آن‌ها، دور از انتظار نیست.

این مقام سابق وزارت دفاع در ادامه به نیویورک‌تایمز گفت که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در انفجار تأسیسات هسته‌ای نطنز دست داشتند. هم‌زمان گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت درباره ایران اقداماتی انجام می‌دهیم که بهتر است درباره آن‌ها حرفی نزنیم.

شایان‌ذکر است مقامات جمهوری اسلامی بارها بیان داشته‌اند که اکثر حوادث رخ‌داده در روزهای اخیر، حوادث عادی بوده‌اند اما در چند مورد احتمال دست داشتن «دشمنان خرابکار» وجود دارد.

این مقام وزارت دفاع اشاره داشت: «در نهادهای اطلاعاتی اسرائیل این بحث مطرح است که حوادث ماه‌های گذشته ایران، کار نهادهای اطلاعاتی اسرائیل است.»

این مقام سابق که نامی از او برده نشده، در ادامه گفت: «دقیقاً نمی‌دانم کدام حادثه و درهرحال هم به شما نخواهم گفت اما مهم آن است که ایرانی‌ها درزمینهٔ بررسی آنچه رخ‌داده و شیوه واکنش به آن به‌شدت تحت‌فشارند… سیاست دولت اسرائیل در قبال ایران روشن است و ادامه دارد.»

العربیه نیز در این باره اشاره داشت: «تصمیم گرفته‌شده در این زمینه برای اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی، از دولت دونالد ترامپ پیروی شود.»

به گفته روزنامه اینسایدر تغییر آشکار در تاکتیک‌هایی که اسرائیل در عملیات خود در پیش‌گرفته، نشان از این دارد که اگر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شود، ممکن است گامی برای نجات توافق برجام برداشته شود.

یک مقام اطلاعاتی اتحادیه اروپا هم معتقد است در دولتی که جو بایدن در رأس آن باشد، علاقه کمتری به عملیات مجرمانه و ماجراجویانه برای منفجر کردن تأسیسات هسته‌ای وجود خواهد داشت