روحانی دستور مقابله با «نقض برجام» را صادر کرد

0
137

حسن روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد موارد پیش بینی شده را برای رسیدگی به آنچه که «نقض برجام» از سوی آمریکا عنوان کرد، به اجرا بگذارند.

رئیس جمهوری ایران سه شنبه ۲۳ آذر، در نامه‌ای به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نوشت: «در اجرای مصوبات شورایعالی امنیت ملی و هیأت نظارت بر اجرای برجام، به وزارت ‏امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدی معمول دارد.‏»

او عنوان کرد که این تصمیم را با توجه به آنچه که «تعلل و اهمال دولت آمریکا نسبت به اجرای تعهدات خود در برجام» نامید، و با توجه به ‏تمدید اخیر قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا اخذ کرده است.

آقای روحانی در نامه‌ای جداگانه به علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد که در اجرای مصوبات شورایعالی امنیت ملی و هیأت نظارت بر اجرای برجام، دو اقدام پیش بینی شده در توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را اجرا کند.

این دو اقدام به نوشته آقای روحانی، «برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل ‌و نقل دریایی» و «مطالعه و طراحی تولید سوخت» است. او از آقای صالحی خواسته که برنامه زمانبندی شده برای این اقدامات را ظرف سه ماه ارائه دهد.

تمدید قانون تحریم‌های ۱۰ ساله ایران که ۱۱ آذر به تصویب سنای آمریکا رسید، انتقاد مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت. جمهوری اسلامی معتقد است که این مصوبه توافق هسته‌ای را نقض می‌کند و نباید از سوی دولت آمریکا اجرایی شود.

رئیس جمهوری و دیگر مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که در صورت امضای تحریم ها توسط رئیس جمهوری آمریکا، جمهوری اسلامی با آن مقابله خواهد کرد، این در حالیست که مصوبه کنگره هنوز به امضای رئیس جمهوری آمریکا نرسیده است و روحانی دستور مقابله با آن را صادر کرده است.

در سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید سه روز پس از تصویب تحریم‌ها گفت که رئیس جمهوری آمریکا مصوبه کنگره آمریکا را مغایر با برجام نمی‌داند و آن را امضا خواهد کرد.

قانون گذاران آمریکایی نیز می‌گویند تاکنون هیچ یک از شرکای آمریکا در برجام نگفته است که مصوبه تمدید قانون تحریم جمهوری اسلامی با برجام مغایرت دارد چرا که این مصوبه صرفا تحریم‌هایی که تاکنون وجود داشته را تمدید کرده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ همزمان با تصویب تمدید تحریم های ۱۰ ساله آمریکا علیه ایران، قانون گذاران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، این مصوبه را گامی مهم در جهت مقابله با تهدیدهای ناشی از حمایت جمهوری اسلامی از گروه های تروریستی، برنامه‌های موشکی این کشور و نیز ابزاری برای وادار ساختن جمهوری اسلامی در احترام به حقوق بشر دانستند.