روحانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، همراه لینک فیلم کامل گفتگو

0
251

حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، طی سخنانی گفت: بنده هم به عنوان فردی که بضاعت و تجربه‌ای داشتم، در دوران مجلس شورای اسلامی در دوران دفاع مقدس در 8 سالی که کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی فعالیت می‌کردم به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و در 8 سالی که در کنار حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی فعال بودم، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مجلس خبرگان و اکنون نیز نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دلم میخ است که این تجربیاتم آشنایی‌هایم و آنچه که را کسب کردم، از ملت و از ملت سرمایه ملت است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از انتخاب ؛ وی افزود: امیدوارم بتوانم در این شرایط حساس خدمتی کرده باشم و بتوانم در زمینه آینده کشور برای رفاه وموثر بوده و آنچه در توان دارم در محضر مردم تقدیم کنم و در خدمت مردم قرار بگیرم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده یک اعتدال‌گرا هستم و همیشه با اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل آشنا بوده‌ و کار کرده‌ام،‌ تصریح کرد: امروز هم همان خصوصیات را دارم و خوشحالم که در این سی و چند سال، خطم، مسیرم و فکرم تغییر نکرده و هیچ گاه افراط‌گر نبوده و نه به سمت راست و نه به سمت چپ هم گرایش پیدا نکرده‌ام و امروز هم امیدوارم که کسانی که اعتدال و عدالت را دوست دارند، نمایندگی کنم.

روحانی اضافه کرد: ریشه همه مشکلات و معضلاتی که چند بخش از آن، اقتصاد برشمرده می‌شود، به کارآمدی دولت بازمی‌گردد اما در بخش اقتصاد، اساس حل مشکلات رونق کشور است. یک نحله معتقد است که باید دولت پروژه را اجرا کند، یک نحله هم معتقد است که دولت باید اعتبارات را تقسیم کند.

وی افزود: همیشه که لازم نیست دولت دست توی جیب بانک‌ها ببرد، یک نحله معتقد است که دولت باید دنبال خصوصی سازی باشد اما یک نحله دیگر معتقد است که وظیفه اصلی دولت این است که محیط کسب و کار را آماده کند؛ اگر میحط کسب و کار بهبود پیدا کرد، آن وقت، زمانی است که تولید رونق پیدا می‌کند. تولید باید در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات و بخش‌های دیگر فعال شود.

“امروز مشکلات تولید به اعتقاد بنده با یک تدبیر، قابل حل و فصل است. برخی از موارد را می‌توان در کوتاه مدت حل کرد و برای برخی موارد باید فکر بلندمدت و برنامه‌ریزی انجام داد. الان بیش از 41 هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم که اگر فقط 34 هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه اینها کامل شده و می‌تواند 499 هزار نفر را مشغول به کار بکند.”

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: گاهی در عرض 40 – 50 ماه یکبار مقررات اقتصادی تغییر می‌کنند، اگر ثبات برگردد و همه فعال می‌شوند؛ اگر ما بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم، معظل بیکاری هم حل می‌شود؛ امروز حداقل 3 میلیون و 300 هزار بیکار داریم و یک آمار هم می‌گوید که سه و نیم میلیون اگر فرض کنیم، این سه میلیون مشغول به کار می‌شوند و در تولید درآمد داشته باشند.

روحانی اضافه کرد: معنایش این است که اگر در هر ماه، هر 3میلیون نفر، یک میلیون تومان درآمدشان باشند، در ماه رقمی معادل 3 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ مردم 3هزار میلیارد تومان به خوبی یادشان هست به خاطر آن فساد 3هزار میلیارد؛ آن فساد، فقط فساد نبود که به دادگاه رفت، من فکر می‌کنم در دادگاه وجدان مردم خیلی‌ها باید به دادگاه بروند.

وی افزود: باید برای هر سه میلیون نفر، سه هزار میلیارد تومان نفع داشته باشیم، در این صورت ضرر نمی‌کنیم ولی اگر این جوان‌ها و این 3میلیون نفر بیکار باشند، خودشان و پدر و مادرشان شرمنده می‌شوند. من از مردم می پرسم، کدام خانواده است که بیکار نداشته باشند. اگر دولتی با تدبیر کار می‌کرد، این مشکل حل نمی شد؟ نمی‌شد ما شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم؟ رشد اقتصادی ما کجاست؟

وی گفت: باید کاری کرد که نه فقط عاملین فساد سه هزار میلیاردی، بلکه افرادی که در وضعیت اقتصادی امروز نقش دارند در دادگاه پاسخگو باشند.

” قرار بود که در چشم انداز بیست‌ساله حداقل رشد اقتصادی ما 8 درصد باشد، به طور متوسط و در سال گذشته این رشد 3درصد بود و سال جاری هم که مسئولین می‌گویند، منفی یا زیر منفی است؛ وضع بیکاری و وضع تورم کدام کشور 30 درصد است، تورم عربستان 2.9 در سال 89 بوده اما ما تورم‌ نقطه به نقطه ما بالای 30 بوده است.”

وی در ادامه  گفت: در این صورت، ناچار نمی‌شویم که تولید درست شده و هر جنس بنجلی را وارد کنیم، ناچار نیستیم که برای کارگر چینی کار درست کنیم.

ویدیو کامل سخنان دکتر حسن روحانی در گفتگوی ویژه خبری

روحانی ادامه داد: پایان امسال 4هزار نفر متخصص کامپیوتر خواهیم داشت، 100 هزار مهندس کشاورزی بیکار داریم و هر سال از دانشگاه ما 900هزار فارغ‌التحصیل خارج می‌شوند و این 900هزار بیکار، همه اینها با رونق محقق می‌شود و رونق هم در سایه بهبود محیط کسب و کار امکان‌پذیر است؛ “دولت تدبیر و امید” در اولین قدم، تلاش می کند که محیط کسب و کار را به طور دائم بهبود بخشیده و البته برای کوتاه مدت هم بسته‌های تشویقی ویژه‌ای خواهیم داشت که با اجرای آن می‌توان در کوتاه مدت این حرکت را در جامعه به سرانجام رساند.

روحانی با اشاره به معنای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که ما کاری‌کنیم که اهداف اقتصادی را دنبا ل کنیم و به رشد 8 درصد برسیم. اقتصاد مقاومتی آن است که نگذاریم بیکار در جامعه باشد. اقتصاد مقاومتی آن است که خرج‌های بی‌جای دولت را کم کنیم. اقتصاد‌ مقاومتی آن است که به جای شعار، برنامه ریزی کنیم و به صورت مداوم واردات زیاد نشود و در مقابل، تولید داخلی ما افزوده شود. اقتصاد مقاومتی به این است که ما با استقامت، اهداف اقتصادی به ویژه اجرای سند چشم انداز را با همان قدرت دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه دنیا می‌خواهد ما را منزوی کند، افزود: در اقتصاد و سیاست نباید منزوی شویم. مقاومت و استقامت یعنی توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کنیم.‌ اگر دشمن می‌خواهد مر‌دم ما در فشار باشد، اقتصاد مقاومتی‌کاری می‌کند که رفاه را فراهم می‌کند و این کار امکانپذیر است. ایران منابع غنی و سرمایه انسانی زیادی‌ دارد. سرمایه انسانی ارزشمند ما 4 میلیون دانشجو و این همه استاد و متخصصان و مدیران هستند، اما در این میان یک مقدار سعه‌صدر، تدبیر و برنامه‌ریزی لازم است.

او در خصوص برنامه‌هایش برای هدفمندی یارانه ها گفت: یارانه باید هدفمند بشود، اما سئوال این است که قرار شد یارانه هدفمند بشود، هدفمندی یارانه‌ها خیلی هدف قشنگی است و مجلس از زمان برنامه دوم و سوم به دنبال اجرای هدفمندی بود و الحمدالله قدم اول هدفمندی یارانه‌ها ولو ناقص، اجرا شد.

وی همچنین تصریح کرد: ای‌کاش آنطور که هدفمندی یارانه‌ها براساس همان شکلی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود، اجرا و از همان منابع اجرا می‌شد. بنا بود هدفمندی یارانه‌ به تولید هم برسد و آن را رونق بدهد. هدفمندی یارانه برای این است که علامت درست به تولید بدهیم؛ هدفمندی یارانه عدالت بود و اگر ما به آن اهداف برسیم، کار بزرگی کرده‌ایم. هدفمندی یارانه مصوب مجلس و قانون است و باید ادامه پیدا کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اما برای ادامه آن باید کاری کنیم و قانون را به دقت اجرا و نواقص گذشته را جبران کنیم. اشکالات قبلی را رفع کنیم و من معتقدم که در کنار این یارانه نقدی، ما نیاز به یارانه کالایی دارم.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی، یارانه‌کالایی برای کالاهای اساسی داده خواهد شد تا قشرهایی که دهک‌های پایین و آنهایی که بیشتر در فشارند، دغدغه نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش دهد و در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد، تا مردم درباره کالاهای اساسی نگران نباشند؛ دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آنچنان مردم از لحاظ درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم اصلا به این 45 هزار تومان نیاز نداشته و زندگی خوبی داشته و همه افراد شاغل باشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در خانه و در خانواده صدقه گرفتن افتخار نیست، افزود: صدقه دادن افتخار است ما اگر زندگی مردم را خوب کنیم، مردم با افتخار مالیات می‌دهند و نیازی به دست درا‌زکردن نخواهند داشت؛ من کاری می‌کنم که دولت به سمت مردم دست دراز کند نه اینکه مردم به سوی دولت دست دراز کند.

کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه من به واژه فراجناحی علاقه دارم و آن را دوست درام، گفت: معتقدم که با یک جناح نمی‌شود که کشور را اداره کرد. سیاسیون می‌گفتن اگر روزی دولت و مجلس و قوه قضائیه همه یک خط بشوند چه می‌شود؟ از آن بالاتر، نفت هم اگر کمی گران شود، دیگر چه خواهد شد واقعا فکرها این بود. می‌گفتند هماهنگی بشتر می‌شود، پول نفت هم که هست، دنیا گلستان می‌شود؛ ما دیدم نشد که با یک جناح بشود کشور را اداره کرد.

وی اضافه کرد: مردم ما خوب می‌دانند که همه اینها که در دانشگاه درس خواندند، سرمایه ملی ما هستند، فرق نمی‌کند این جناح باشد یا آن جناح باشد؛ راست یا چپ باشد، فرقی ندارد اما برای مسئولیت باید آدم متدین و دلسوزی و کسی که قانون اساسی را قبول دارد و دلش برای کشور می‌سوزد، کسی که می‌خواهد کشور ایران به جایی برسد که اگر کسی به جای دیگر، افسوس نخورد و بگوید باز هم ایران، فرودگاه ایران، فروشگاه ایرانی و باز هم اخلاق ایرانی.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید فراجناحی کار کرد، اظهار داشت: من با افراط و افراط گری اصلا میانه‌ای ندارم و معتقدم آنهایی که در مسیر افراط بودند، حالا ولو اینکه حسن نیت داشته‌اند عملا به کشور خدمت نکرده‌اند، آقای عابدینی(مجری) اگر افراط نبود، 4 سال پیش نه اردوکشی خیابانی را شاهد بودیم و نه نیاز به قوه قضائیه و نه زندان و نه حصر بود. اگر در مسیر عدل و اعتدال باشیم، ما می‌توانیم کشور را اداره کنیم. دولت من فراجناحی خواهد بود؛ از تمام کارشناسان و نخبگان استفاده خواهم کرد و معتقدم که همه باید بیاییم و دست به دست هم بدهیم تا کشور را آباد کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر و امید به چه اندازه به موضوع عدالت و سیاست اهمیت خواهد داد؟ تصریح کرد: اصل پیشرفت که همان سند چشم‌انداز بیست ساله است؛ ایران کشوری توسعه یافته است و توسعه و پیشرفت، هدف اصلی در چشم انداز است، البته توام با عدالت.

 resized_334279_864

“عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد. عدالت یعنی چه؟ یعنی به کسی ظلم نشود. عدالت یعنی تولیدگر و کارگر به حق‌شان برسند. عدالت معنایش این است که در یک جامعه، هر کس می خواهد حرف بزند، لکنت نداشته باشد، نقد کند و حرف بزندو چنین جامعه‌ای علوی است اما همه باید بدانیم که عدالت از اعتدال می‌گذرد و اگر اعتدال نباشد و تندروی‌ باشد، ما به عدالت نمی‌رسیم؛ عدالت می‌تواند ملتی را به عزت برساند.”

وی با تعریف عدالت به این معنا است که وقتی یک مسئول با یک هواپیما به کشور دیگری می‌رود، آن هواپیما پر از زن و بچه خودش و خبرنگار نکند بلکه کارآفرینان را با خود ببرد، گفت: باید از ترکیه یاد بگیریم که هر جا می‌رود نخست وزیرش را 200 کارفرین همراهی می‌کند، کسی نگوید این به معنی طرفداری از سرمایه‌داری است؛ اگر یک شرکت توسعه یابد، مهندس و آن کارگر وضعش خوب می‌شود لذا تولید و صادرات هم وضعش خوب می‌شود.

این داوطلب با بیان اینکه ما شرایط بهتری پیدا خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: باید عدالت و پیشرفت همه جا باشد. اشکالی ندارد یک کلمه از صدا و سیما بگویم؟ صدا و سیمای ما، صدا و سیمای همه است و ای کاش اینجا هم عدالت بود، ای کاش وقتی نقد می‌شد و سازنده بود، ما از صدا و سیما تشکر می‌کردیم اما اگر تخریب بود، اما اگر شرایطی بوجود آمد و تهمت بود چه باید کرد؟ عدالت مهم است، نه اینکه طرف مرتب زنگ بزند به رئیس سازمان درخواست وقت کند، اولا خودش دنبال تهمت نرود، عدالت علوی این است.

روحانی با بیان اینکه عدالت از علم و دانش بدست می‌آید، افزد: در رسانه‌ها و رسانه ملی به خیلی‌ها ظلم شد؛ ای کاش می‌شد آنها هم می‌آمدند از خودشان دفاع می‌کردند، آن شب که به آنها تهمت زده شد، کاش صبح فردا صدا و سیما به آنها زنگ می‌زد و وقت می‌داد.

“خیلی از بزرگان را می‌شناسم که در زندان شاه شلاق خوردند و خیلی از آنها که یار نزدیک امام بودند، اما به آنها در رسانه و صداوسیما توهین شد اما این سازمان با عدالت رفتار نکرد؟ صدا و سیما هم باید عدالت و پیشرفت داشته باشد، کانال‌هایش زیاد شود، بیننده‌ها و تصویرهایش زیاد و عدالتش هم بیشتر شود؛ ما می‌خواهیم صدا و سیمایی داشته باشیم که بفروشیمش به دنیا، بگوییم این صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران است که اگر به آقای الف توهین شود، ساعت بعد زنگ زده شود و بگویند که صدا و سیما در اختیار شماست برای پاسخ دادن و البته با وقتی معادل همان میزان یا دو برابر.”

وی بر همین اساس افزود: امام زمانی به مجلس دستور داد که اگر در پشت بلندگو به کسی اهانت شد، به او وقت بدهید. آقای عابدینی(مجری) به رئیس سازمان بگویید به آنهایی که کم و بیش توهین می‌شود، به آنها وقت بدهید تا از خودشان دفاع کنند، ضرر نمی‌کنید. سرمایه‌های انقلاب را تلف نکنید اینها بزرگ ما هستند، اینها عزیز ما هستند، به سادگی آنها را از دست ندهیم، هر که هرچه می‌گوید، بگوید. گاهی دشمن می‌خواهد ما را به دام خود بیندازد، مبادا حواسمان جمع نباشد و در زمین دشمن بازی کنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص کارنامه‌اش در شورای عالی امنیت ملی و مذاکره با گروه 1+5، گفت: نباید در سوال اشتباه کنید، شما در این کار وارد هستید. 1+5 بعد از دوره ما تشکیل شد، اما، بله با 3 وزیر اروپایی مذاکراتی داشتیم.

وی ادامه داد: اساس این است‌که ما تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و این اصل است. ما باید اگر نتوانستیم تهدید را به فرصت کنیم، لااقل به آسیب تبدیل‌ و بعد آن آسیب را‌ به شرایط عادی و سپس آن را به فرصت تبدیل کنیم. تاسیسات ما در آن 22ماه، تحت نظارت رهبری بود که من در آن روز نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی بودم و امروز هم همان مسئولیت را دارم و این وظیفه را داشتیم‌ که تهدیدها را دفع کنیم و توطئه آمریکا را بشکنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هر کجا توطئه آمریکایی شکسته شود، قشنگ و زیباست و ملت لذت می‌برد. آمریکا می‌خواهد‌ چه کا‌ر کند؟ آمریکا می‌خواشت پرونده ما را به شورای امنیت ببرد البته از وین حرکتش داد و تا پشت در نیویورک برد و در قطعنامه شهریور1382 طبق ماده 18 قطعنامه شورای حکام را بستند. ما می‌خواستیم تهدید را به‌ فرصت تبدیل و نگذاریم پرونده به شورای امنیت برود و کشور دچار جنگ تحریم شود. آمریکا چه می‌خواست؟ آنها می‌خواستند همان بلایی که سر لیبی آمد بر سر ما بیاورند و آنچه ما در فناوری هسته‌ای داریم، کامل نشود و همانی هم که داریم تحویل آنها دهیم.

روحانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: ما دنبال این بودیم که فرصتی ایجاد شود و این فناوری کامل شود. روزی که سه وزیر اروپایی به تهران آمدند، فقط 10 عدد سانتریفیوژ در کشور می‌چرخید ما یک گرم UF4 و UF6 می توانستیم تولید کنیم. آب سنگین هم نداشتیم و نمی‌توانستیم کیک زرد تولید کنیم. تولیدات سانتریفوز در کشور کلاً 150 عدد بود و ما برای کامل کردن آن فرصت نیاز داشتیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند بگویند که ایران دنبال ساخت بمب است، گفت: ولی ما می‌خواستیم بگوییم‌که اینها دروغ می‌گویند و ایران دنبال بمب نیست. امروز هم نیست و فردا هم نیست چون رهبری فرموده‌اند “حرام” است. ایران دنبال توسعه فناوری است. ما می‌خواستیم ثابت کنیم که دنبال فناوری هسته‌ای هستیم و این کار را با ارشادات رهبری و اتفاق نظر و اجماع مسولین انجام دادیم.

“آقای البرادعی(مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) و آقای یوشکا فیشر (وزیر خارجه وقت آلمان) این مباحث را در خاطرات‌شان نوشته‌اند که همه هم چاپ شده و بیرون آمده است. فیشر می‌گوید که ما رفتیم و به تهران قول دادیم که نمی‌گذاریم پرونده ایران به شورای امنیت برود، البته بالاتر از اینها هم قول دادند اما فیشر راست می‌گوید چون کشورش عضو دائم شورای امنیت نبود اما فرانسه و انگلیس قول “وتو” داده و درجلسه رسمی گفتند که مقابل آمریکا می‌ایستیم و نمی‌گذاریم پرونده ایران به شورای امنیت برود و لازم هم باشد، از حق وتو استفاده می‌کنیم. این، آنی است که من می‌گویم باید تهدید تبدیل به فرصت شود؛ این مسائل در صورت مذاکرات ما ضبط شده است.”

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: البرادعی هم در کتاب خاطرات خود می‌گوید که سه وزیر اروپایی به من گفتند ما برای ایران سپر انسانی شدیم تا آمریکا نتواند به ایران حمله کند؛ آن شرایط حساس که یادتان هست، جرج بوش رئیس جمهور آمریکا با آن دیوانگی که شما از آن دولت نئوکان سراغ دارید، که خود اروپایی می‌گفتند اینها خُل و دیوانه هستند، افغانستان را اشغال و عراق را ظرف سه هفته اشغال کرد.در دلشان قند آب می‌کردند که فردا و پس فردا نوبت ایران می‌شود و ما پرونده را به شورای امنیت می‌بریم، تصویب می‌کنیم و بعد حمله می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه ما از آمریکا و از هیچ کس نمی‌ترسیم اما تا جایی که می‌توانیم نباید بگذاریم جنگ بشود، افزود: اگر روزی دشمن خواست جنگ کند، ما مرد جنگیم و می‌ایستیم. من آن طلبه‌ای هستم که به عنوان یک سرباز 8 سال در دفاع مقدس حضور داشته و خدماتی داشتم.

وی ادامه داد: ما نگذاشتیم آن وقت این کار بشود و نگذاشتیم پرونده ایران به شورای امنیت برود و صلح آمیز بودن هسته ای را ظرف یک سال با حضور آمریکا ثابت کردیم. شورای حکام در نوامبر 2004 یعنی آذر 1383 به اتفاق آرا تصویب کرد که فعالیت ایران صلح آمیز است و گفت که اگر قصوری هم داشته، آن را جبران کرده است و این یعنی شکست آمریکا.

 334257_904

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: شکست آمریکا این است که خانم رایس( وزیر خارجه وقت آمریکا) می‌گوید، می خواستیم ایران را منزوی کنیم اما برعکس شد. امروز باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد، البته فرق‌هایی دارد و ان موقع ما نگذاشتیم پرونده ایران بخ شورای امنیت برود ولی الان پرونده برده شده است و باید تلاش و کوشش بیشتر شود تا پرونده از شورای امنیت در بیاید و تحریم ظالمانه برداشته شود. این کار ظلم و خلاف قانون است، این از سلطه طلبی آمریکا است که این کار را می کند.

روحانی با بیان اینکه این ظلم و سلطه طلبی آمریکاست که دارد این کارها را می‌کند و از آن بدتر این است که تحریم یک جانبه می‌کنند، گفت: ما آن زمان برای آنکه به اهدا ف برسیم با وزرا اروپایی مذاکره می‌کردیم و کم کم با روسایی مانند ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه) و گرهارد شرودر(صدر اعظم وقت آلمان) مذاکره می‌کردیم تا به جایی رسیدیم. امروز هم باید این کار انجام شود.

روحانی گفت: در خاطرات آقای فیشر و وزرای 3 کشور اروپایی هست . آقای البرادعی هم در کتاب خاطرات خود نوشته که وزرای سه کشور اروپایی به من گفتند که ما در برابر آمریکا و در حمایت از ایران، سپر انسانی تشکیل می دهیم.

” امروز مذاکرات در حد مدیرکل وزارت خارجه 5 کشور است، فقط یکی هست که از ایران جایگاه خیلی بالاتری دارد(رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا) وگرنه بقیه همه مدیرکل هستند. ما باید این سطح را به سطح وزیر و روسا برسانیم، این کار شدنی است ولی کی؟ وقتی که همه متحد باشیم و همه دست به دست هم بدهیم و نباید پشت مذاکره کننده را خالی گذاشت. ملت باید پشت مذاکره کننده بیاید و این برای مذاکره کننده، پیروزی است. ما در این نبرد با همت بلند، با رهبری رهبر، با وحدت ملت، با درایت و تدبیر و نه با درشت گویی و شعار، خواهیم کرد و این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود در جریان قراردادهای سعدآباد، بروکسل و پاریس همه چیز متوقف شد،گفت: این حرف که می‌دانید، دروغ است. در سعد آباد یا مذاکرات تهران اصلا قراردادی نبود، اینها مال بی‌سوادها است. حالا ممکن است از گوشی چیزی بگویند اما آن که از گوشی به شما چیزی می‌گوید، بلد نیست و خود شما که بلد هستید، تصحیح کنید. قطعنامه این بود‌ که همه چیز متوقف شود. ما آن زمان تنها کار گازدهی 10 سانتریفیوژ را تعلیق کردیم.

روحانی در پاسخ به مجری که گفت در آن زمان یو سی اف تعطیل شد، اظهار داشت: عجب! شما کجا بودی آن وقت .می دانید UCF کی افتتاح شد؟ خوب است تاریخ را بخوانیم. ما مذاکرات تهران را در مهر 82 انجام دادیم. اولین مرحله یو سی اف فروردین 83 و مرحله بعدی آن پاییز 83 افتتاح شد و در فرودین 84 کامل شد. آب سنگین نیز تابستان 83 تولید شد. کیک زرد زمستان 83 در آمد و سانتریفیوزها زمستان 83 به سه هزار عدد رسید.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی گفت: ما فناوری هسته‌ای راکامل کردیم. منظورم از ما، دانشمندان هسته‌ای و عزیزانی است که دستشان را می بوسیم که در این راه جانشان را فدا کردند. ما فرصت ساختیم؛ ما که می‌گوییم منظور، نظام و رهبری است، نه حسن روحانی؛ به دلیل اینکه شما گفتید، می‌گویم که رهبری 12 روز بعد از مذاکرات تهران82.8.11 فرمودند در این مذاکرات توطئه آمریکا شکسته شد و کار درست و بدون تسلیم و پذیرش حرف زور انجام گرفت.

روحانی ادامه داد:این همان بداخلاقی‌ها است. صدا و سیما آنقدر از این بداخلاقی‌ها گفته است که شما هم در ذهنتان جا افتاده است و آن کسی هم که در گوشی به شما گفته در ذهن شما جا افتاد.

 LG_1369686202_fa463c0e972248199abdaf4a9c6a542b

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در پاسخ به مجری که گفت من کتاب شما را از ابتدا تا پایان دو بار کامل خواندم، گفت: بار سوم هم کتاب من را بخوانید. ما فناوری هسته‌ای را کامل کردیم؛ کامل کردن به این معنا که فرصت لازم را ایجاد کردیم تا یو سی اف اصفهان کامل شود یو اف چهار و یو اف شش تولید شود. روزی که من پرونده هسته‌ای را تحویل گرفتم 150 سانتریفیوژ آماده داشتیم و روزی که مسئولیت را ترک کردم، بیش از 1700 سانتریفیوژ آماده داشتیم.

روحانی در پایان با نشان دادن یک کلید اظهار داشت: همه چیز با تدبیر و امید و با “کلید تدبیر” حل خواهد شد. بدانید مساله هسته‌ای هم حل خواهد شد؛ تحریم هم برداشته و رونق اقتصادی هم ایجاد خواهد شد.