روحانی: برچیدن تاسیسات اتمی ایران خط قرمز است

0
369

حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز، گفته است که برچیده شدن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خط قرمز است .

روحانی در این مصاحبه که روز جمعه منتشر شده است، در پاسخ به این سئوال که آیا برچیده شدن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یک خط قرمز محسوب می شود، گفت، صد در صد.

این در حالیست که جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته هدف از مذاکرات با رژیم جمهوری اسلامی، برچیدن برنامه هسته ای آنها است.

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره پذیرش پروتکل الحاقی بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای گفته، تصمیم گیری در این باره در اختیار مجلس است.

به گزارش ایرنا و العربیه، ظریف جمعه شب در یک نشست خبری در حاشیه دیدار خود با مراجع و علمای قم، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در باره سرنوشت توافق ژنو در صورت عدم تصویب پروتکل الحاقی از سوی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس ارزیابی که از حسن نیت طرف غربی خواهد داشت، در مورد پذیرش این پروتکل تصمیم گیری می کند.

در همین حال بن رودز، دستیار باراک اوباما و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات راهبردی در گفت‌ و گو با شبکه تلوزیونی “سی‌.ان.‌ان” درباره حق غنی‌سازی رژیم ایران بر اساس توافقنامه ژنو گفت:” باید دو نکته را بگویم اول اینکه ما حق برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم اما ما حق داشتن توانایی غنی‌سازی در داخل یک کشور را به رسمیت نمی‌شناسیم”.

وی افزود: “حقیقت این است که جمهوری اسلامی در حال حاضر در حال نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که تا اندازه‌ای با غنی‌سازی آنها ارتباط دارد. با این حال، چیزی که ما گفتیم این است که جمهوری اسلامی به عنوان بخشی از راه حل نهایی می‌تواند در وضعیتی مبتنی بر توافق دو جانبه برای غنی‌سازی قرار بگیرد که در آن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تفاوت زیادی با برنامه فعلی این کشور دارد. آنها برنامه‌های هسته‌ای خود را به عقب برگردانده‌اند، محدویت‌ها و اقدامات راستی‌آزمایی را پذیرفته‌اند؛ در چنین حالتی آنها می‌توانند از توانایی غنی‌سازی محدود اورانیوم در خاک ایران برخوردار باشند”.

وی ادامه داد: “با این حال، این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که ما با آن موافقت کنیم؛ یعنی تنها در صورتی که 1+5 این را تعیین و با آن موافقت کند”.

بن رودز در ادامه ادعا کرد آنچه درباره آن به عنوان خط پایه انتظارات ایران صحبت شده “حق ذاتی‌ای که ایران می‌تواند بر اساس این توافقنامه یا هر توافقنامه دیگری از غنی‌سازی برخوردار شود نیست، بلکه چیزی است که می‌توان درباره آن به عنوان بخشی از وضعیت نهایی مذاکره کرد”.

وی در توضیح بیشتر درباره وضعیت نهایی توافق گفت: “وضعیتی که در آن جامعه بین‌المللی بتواند مطمئن شود ایران توانایی ساختن بمب اتم را ندارد”.

ایران و کشورهای 1+5 روز جمعه 22 نوامبر 2013 برای اولین بار پس از چند سال کشمکش و تیرگی روابط به فرصتی برای دستیابی به توافق رسیده‌اند.