روایت فروش ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومانی غیرقانونی واکسن فایزر در تهران

0
223

ازار غیررسمی فروش ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومانی واکسن فایزر با توقف واکسیناسیون در ایران، کمبود واکسن و جا ماندن خیلی‌ها از دوز دوم، از سوی بازاریاب‌ها با جذب متقاضیان واکسن رونق گرفته است.

تمام سازوکار جذب متقاضی به شکل محتاطانه و در صورت معرفی از سوی افراد مورد اعتماد آنها با ارائه کدملی، شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه ۵ تا ۶ نفره انجام می‌شود. این افراد در چند نقطه شهر دفاتر و مطب‌هایی دارند که فعالیت عمده آنها فروش و تزریق واکسن است. در این دفاتر و مطب‌ها، یخچال‌های پیشرفته‌ای برای نگهداری از این واکسن‌ها که ادعا می‌شود فایزر است قرار دارد، تزریق واکسن از سوی افرادی که در کار تزریقات هستند انجام می‌شود و همان جا هم کارت واکسن که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد، به افراد داده می‌شود.

قیمت هر دو دوز واکسن ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان با توجه به معرف و بازاریاب و محل تزریق متفاوت است. همه اینها در شرایطی است که با توجه به حفظ زنجیره سرد این واکسن و نگهداری آن در مخازن سرمایشی پیشرفته، حالا هشدارها نسبت به کیفیت این واکسن‌ها و تقلبی‌ بودن آنها بالا رفته است و همه این‌ها در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری می‌گوید هرگونه تزریق واکسن فایزر ممنوع است و واردکننده و تمام عوامل آن قاچاقچی به شمار می‌روند.

مکان یک واحد اداری در ساختمانی نیمه‌اداری در یکی از خیابان‌های شمال تهران است. افراد با هماهنگی قبلی و با نام بردن معرف که همان بازاریاب است، اجازه ورود پیدا می‌کنند. شرط ورود، حضور ۵ نفر برای انجام اقدامات اولیه واکسیناسیون است، هر ویال(شیشه واکسن) برای ۵ تا ۶ نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌گفته متصدی مرکز، اگر تعداد کمتر از این باشد، امکان واکسیناسیون وجود ندارد.

متقاضیان با کارت‌های پرپول، دور میزی در یکی از اتاق‌ها جمع می‌شوند، کارت ملی و گذرنامه‌شان را ارائه و توضیحات اولیه را گوش می‌دهند؛ توضیحات را متصدی اصلی این دفتر که با واسطه‌ها در ارتباط است، ارائه می‌کند: «هر ویال واکسن فایزر برای ۵ نفر و هر نفر ۲۵ میلیون تومان برای دو دوز تخفیف هم نمی‌دهیم. ۱۶ میلیون برای تزریق دوز اول و بیعانه پرداخت می‌شود، ۲۱ روز بعد ‌برای دریافت دوز دوم، مابقی پول که ۹ میلیون تومان است، گرفته می‌شود. » او می‌گوید تمام سازوکارها را واسطه‌ها انجام می‌دهند. متقاضیان تزریق واکسن را بازاریاب یا همان واسطه به آنها معرفی می‌کند. شرط اول هم ارائه اسامی ۵نفر است، همان ابتدا هم عنوان می‌شود پس از شنیدن توضیحات و درصورت رضایت و اقناع، واکسیناسیون انجام می‌شود.

هر نیم‌ساعت، به گروهی وقت واکسیناسیون داده شده است و افراد در قالب گروه‌های ۵ نفره وارد می‌شوند.

نگرانی اولیه بیشتر متقاضیان، از کیفیت واکسنی‌است که ادعا می‌شود فایزر است. اما مسئول همان دفتر توضیح می‌دهد: «این واکسن‌ها را با کانتینرهای یخچال‌دار وارد می‌کنیم و تا حالا هم مشکلی ایجاد نشده است. اگر زنجیره سرمای این واکسن رعایت نشده باشد، زمانی که با سرم مخلوط شود، کف می‌کند و زردرنگ می‌شود. همچنین زمانی هم که ویال را جلوی خودتان از یخچال خارج می‌کنیم، پس از قرار گرفتن در معرض دمای هوای معمولی اتاق اگر زنجیره سرمای آن حفظ نشده باشد، لیبل (برچسب) آن جدا می‌شود. یک نکته دیگر اینکه واکسن‌های اصلی هنگام بازشدن صدایی مثل بازشدن در نوشابه دارند و اگر با هدف پرکردن مایعی غیر از مایع واکسن اصلی در آن قبلا باز شده باشد، هنگام بازشدن از سوی ما صدایی نخواهد داشت.» او می‌گوید تمام این اقدامات جلوی متقاضیان واکسن انجام می‌شود تا اطمینان لازم را پیدا کنند.

او کارت‌های مخصوص را نشان می‌دهد و ادعا می‌کند اینها کارت واکسن است که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد: «این کارت‌ها را وزارت بهداشت کردستان عراق صادر می‌کند که مهر آن هم مورد تأیید جهانی است. به همین دلیل برای تزریق باید کارت ملی و پاسپورت ارائه شود تا شماره گذرنامه روی همین کارت ثبت شود، شماره ملی هم برای ثبت در آینده است تا اگر به هر دلیلی واردات فایزر به کشور آزاد شد، مورد تأیید قرار گیرد.» به‌گفته او، سریال‌های پشت این کارت، قابل اسکن است و از قبل صادر شده. این کارت‌ها توسط تزریق‌کنندگان پر و تکمیل می‌شود. همزمان با اسکن بارکدهای خورده‌شده روی جعبه‌های واکسن هم می‌توانید وارد سایت اصلی شرکت داروسازی فایزر شوید.

رسانه‌های داخلی گزارش دادند؛ او برای جلب اعتماد، این اجازه را به متقاضیان می‌دهد تا یخچالی را که واکسن‌ها در آن نگهداری شده‌اند از نزدیک ببینند و از آن عکس بگیرند تا مطمئن شوند. یخچال کوچک جیوه‌ای رنگ، در اتاق انتهای دفتر قرار گرفته است. روی یخچال صفحه نمایشی وجود دارد که عدد منفی ۸۰ درجه را نشان می‌دهد. مسئول دفتر، در آن را با اهرمی که کنارش است باز می‌کند و مه غلیطی بالا می‌آید، ویال‌ها در ظرف‌های پلاستیکی کوچکی قرار گرفته‌اند. در هر ظرف ۲ تا ۳ ویال قرار دارد که هر ویال برای ۵ تا ۶نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرف‌ها بارکد مخصوص دارند و با اسکن آنها تمام مشخصات واکسن تولیدشده روی سایت‌ FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) باز می‌شود و البته برگه اطلاعات برای دریافت‌کنندگان واکسن فایزر به همه زبان‌ها حتی فارسی وجود دارد.

او درباره ایجاد ایمنی از سوی این واکسن‌ها هم مدعی‌است: «‌تأیید ایمنی واکسن، ۲ هفته پس از تزریق دوز دوم در آزمایشگاه… با یک آزمایش mRNA انجام می‌شود. بررسی پروتئین‌های بدن که نشان می‌دهند آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های ایمنی در بدن فرد تشکیل شده و دریافت‌کننده فایزر دیگر ویروس‌ را به سایر افراد منتقل نمی‌کند.» خبرنگار همشهری با همان آزمایشگاهی که نامش برده شد، تماس گرفت. متصدی آزمایشگاه اما این توضیحات را داد: «فرقی نمی‌کند چه واکسنی زده باشید، از فایزر تا سینوفارم و آسترازنکا، می‌توانید با یک تست ۳ مرحله میزان ایمنی و آنتی‌بادی بدنتان را مشخص کنید. قیمت آن هم ۱۸۰ هزار تومان است، مشروط به اینکه ۴۰ روز از زمان تزریق دوز دوم گذشته باشد.»

متصدی همان دفتر فروش و تزریق واکسن، در میان صحبت‌هایش ادعا می‌کند که فعالیت این مراکز، از پیش از عید شروع شده و در این مدت هزاران نفر واکسنی راکه ادعا می‌شود فایزر است تزریق کرده‌اند؛ اسامی بازیگران و کارگردان‌های معروف، چند نفر از مسئولان و اعضای هیأت مدیره چند بیمارستان خصوصی را می‌آورد.

براساس ادعاهای او، آنها ۳ دفتر دارند که یکی از این دفاتر، در بیمارستانی قرار دارد. با این حال این توضیح را می‌دهد که در بیمارستان‌ها قیمت تزریق این واکسن‌، کمتر است چراکه آنجا هر ویال را برای ۶ تا ۷ نفر تزریق می‌کنند. درحالی‌که اینجا هر ویال تنها برای ۵ نفر استفاده می‌شود که ایمنی واکسن را کم می‌کند. متقاضیان درصورت ابتلا به بیماری خاص، وضعیت آنها از سوی پزشکان همین مرکز به‌صورت تلفنی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پس از تزریق مشکلی ایجاد نشود.