روایت‌ ابوالحسن بنی صدر از ماجرای لو رفتن قیام پایگاه شاهرخی (نوژه)؛ بخش دوّم

0
598

سی و پنج سال پس از لو رفتن قیام پایگاه شاهرخی (نوژه) توسط گروهی از افسران نیروی هوایی برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی و بازگرداندن شاپور بختیار به قدرت در ۱۸ تیر ۱۳۵۹ می گذرد،ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت معتقد است به دو روش به اطلاعات دست یافت. بنی صدر که در پاریس یکی از نزدیک ترین مشاوران آیت الله روح الله خمینی، رهبر شورش 57 بود. در این میان، طریق لو رفتن کودتای نوژه کماکان نامشخص و مبهم است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ قیامی که قرار بود در هفته‌های منتهی به ۱۸ تیر، با «حرکت های منظمی که طوایف بختیاری، بویراحمدی‌ها، بلوچ‌ها و قشقایی‌ها» به منظور کشیدن واحدهای سپاه از تهران به بخش‌های دور از مرکز آغاز شود. پس از آن قرار بود در «شب ۱۸ تیر، گروهی حدوداً سیصد نفره از چتربازهای مشغول به خدمت و بازنشسته که در تهران مستقر بودند و سرگرد آذرتاش فرماندهی‌شان می‌کرد، در دسته‌هایی کوچک به سمت محل‌های تعیین‌ شده نزدیک پایگاه هوایی شاهرخی در همدان بروند. همزمان حدود بیست خلبان نیروی هوایی به سرکردگی سرتیپ محققی و ستوان رکنی، در پارک لاله تهران به همدیگر ملحق می‌شدند و می‌رفتند به سمت شاهرخی و می‌پیوستند به حدود سی خلبان دیگر که آنجا مستقر بودند. بعد خلبان‌ها مهار جنگنده‌های بمب‌افکن اف۴ و اف۵ موجود شاهرخ را به دست می‌گرفتند و سحرگاه به مجموعه‌ای از اهداف حمله می‌کردند، از جملۀ آن‌ها خانۀ خمینی در تهران، مدرسه فیضیه در قم، مقر اصلی دادگاه انقلاب، دفتر نخست‌وزیر، واحد اطلاعات سپاه، دو پایگاه دیگر سپاه در تهران، چند پایگاه کمیته‌ها در تهران و باندهای فرودگاه‌های نیروی هوایی در تهران و چند شهر دیگر….»

در انتهای این سرداران ایران زمین بر آن بودند که بعد از تسخیر مراکز رادیو و تلویزیون، اعضای شاخه غیرنظامی نقاب آن‌ها را تحویل بگیرند و بیانیه‌هایی پخش کنند که حکومت نظامی اعلام شده است. پیامی برای لشکر زرهی اهواز و یگان‌هایی از نیروی دریایی برای تصرف «تاسیسات نفت، پایگاه هوایی دزفول» و همچنین یگان‌هایی از ارتش برای تسخیر شهرهای اصفهان، مشهد و زاهدان…

در گفتگوئی با بی بی سی، بنی صدر می گوید: خیلی قبل از کودتا «ذوالفقاری، فرمانده وقت حفاظت در ریاست جمهوری، یک شعاری را به خط شخصی به نام محمدمهدی حیدری شناسایی کرده بود.» اطلاعات ارتش او را تحت تعقیب قرار داد و گردانندگان کودتا را شناسایی کرد. جواد فکوری، فرمانده وقت نیروی هوایی، مأمور شده بود تا از طریق نیروی هوایی پیگیر شود.

دوم اینکه همسر یک خلبان یا یکی از افراد نیروی هوایی به مجلس رفته بود و به ابراهیم یزدی و علی خامنه‌ای گفته بود شوهرش در جلساتی شرکت می‌کند. آنها به او می‌گویند که به دفتر ریاست جمهوری برود. آقای بنی‌صدر نقل می‌کند که آن خانم همان حرف را در دفتر رئیس جمهور هم زده بود.

به گفته بنی‌صدر، اطلاعات ارتش پیگیر ماجرا بود اما اطلاعات سپاه نیز از طریقی که او اطلاع ندارد، از موضوع کودتا باخبر شده بود. به نظر او گروهی از اطلاعات سپاه با خود آقای خمینی در ارتباط بودند.

به گفته آقای بنی‌صدر، قرار بود خود ارتش علیه کودتا وارد عمل شود نه سپاه.

به گزارش خبرنامه ملّی ایراینان؛ اما در روز ٢٠ تير ماه ١٣٥٩ برابر با ١١ جولای ١٩٨٠ (دو روز پس از کشف قيام ١٨ تير)، ابوالحسن بنی صدر به اتفاق سرهنگ جواد فکوری فرمانده نيروی هوائی و مرتضی رضايی يکی از مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در يک برنامه تلوزيونی شرکت کرد و از کشف يک کودتای نظامی به منظور براندازی رژيم جمهوری اسلامی پرده برداشت.

تصویر بالا روی نخست روزنامه انقلاب اسلامی – ۲۲ تیر ١٣٥٩ ـ  روزنامه انقلاب اسلامی، روزنامه‌ای است که با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی ابوالحسن بنی‌صدر منتشر می‌شد.