رقبای شیر طلای جشنواره ونیز 2013 معرفی شدند..

0
215

حضور یک فیلم ایرانی در بخش افق‌ها..

تازه‌ترین ساخته‌های تری گیلیام، هایائو میازاکی، دیوید گوردون گرین و جاناتان گلیزر در بخش مسابقه بین‌الملل هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از معرفی فیلم‌های این دوره جشنواره تورنتو همه نگاه به این سوی اقیانوس اطلس بود تا مشخص شود چه فیلم‌هایی در این دوره جشنواره ونیز در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کنند.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز صبح پنجشنبه به وقت محلی در یک نشست خبری در رم اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل، بخش خارج از مسابقه، بخش خارج از مسابقه-فیلم‌های مستند همین طور بخش افق‌ها را اعلام کردند.

20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند.

همان طور که انتظار می‌رفت «قانون صفر» تازه‌ترین فانتری تری گیلیام با بازی کریستوف والتس برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه لیدو نمایش داده می‌شود. گیلیام با فیلم‌هایی چون «مانتی پایتن و جام مقدس»، «برزیل» و «دوازده میمون» شهرت دارد.

«زیر پوست» اولین فیلم جاناتان گلیزر پس از 9 سال دیگر رقیب جایزه شیر طلایی است. گلیزر سازنده فیلم‌هایی چون «جانور جذاب» و «تولد» است. جیمز فرانکو «فرزند خدا» را به ونیز می‌آورد که با اقتباس از کتاب کورمک مکارتی ساخته شده است.

جان کوران فیلمساز استرالیایی فیلم «Tracks» را در بخش مسابقه بین‌الملل دارد. میا واسیکووسکا و آدام درایور در این فیلم بازی می‌کنند.

«فیلومنا» به کارگردانی استفن فریرز با بازی جودی دنچ، «جو» ساخته دیوید گوردون گرین با بازی نیکلاس کیج، مستند «معلوم نامعلوم: زندگی و دوران دانلد رامسفلد» به کارگردانی ارول موریس، «حرکت‌های شبانه» ساخته کلی رایکارت با بازی جسی آیزنبرگ و داکوتا فانینگ و «پارک‌لند» ساخته پیتر لندزمن به تهیه‌کنندگی تام هنکس، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند.

بدون تردید، معروف‌ترین فیلمساز بین‌المللی حاضر در جمع رقبای جایزه شیر طلایی، هایائو میازاکی استاد انیمیشن ژاپنی است که «باد شدید می‌وزد» تازه‌ترین ساخته او برای اولین بار در سطح بین‌المللی در لیدو به نمایش درمی‌آید.

زاویه دولان فیلمساز کانادایی با «تام در مزرعه» برای اولین بار در جشنواره ونیز رقابت می‌کند. چند فیلمساز دیگر محبوب جشنواره‌ها مانند فیلیپ گارل، آموش گیتای و تسای مینگ-لیانگ هم برای اولین بار در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو حضور دارند.

12 فیلم در بخش خارج از مسابقه و هفت فیلم در بخش خارج از مسابقه-فیلم‌های مستند به نمایش درمی‌آیند.

کیم کی-دوک فیلمساز کره‌ای که پارسال با فیلم «پی‌یتا» جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را برد، امسال فیلم «Moebius» را در بخش خارج از مسابقه دارد.

«کانیون‌ها» ساخته پل شریدر فیلمساز آمریکایی، «والسا، مرد امید» تازه‌ترین فیلم آندری وایدا کارگردان لهستانی، تریلر «Locke» ساخته استیون نایت (نویسنده «قول‌های شرقی») با بازی تام هاردی و فیلم ژاپنی «نابخشوده» به کارگردانی لی سانگ-‌ایل با بازی کن واتانابه که بازسازی فیلم کلینت ایستوود است، از دیگر فیلم‌های بخش خارج از مسابقه هستند.

«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری در بخش مسابقه افق‌ها رقابت می‌کند.
«ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری در بخش مسابقه افق‌ها رقابت می‌کند.

از ایران فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری با بازی بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر در بخش مسابقه افق‌ها رقابت می‌کند. این فیلم ماجرای گروهی دانشجوست که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند.

فیلمبرداری «ماهی و گربه» برای یک پلان سکانس کامل طراحی و به مدیریت محمود کلاری انجام شد. این فیلم دومین فیلم بلند داستانی مکری پس از «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» است.

هفتادمین دوره این جشنواره 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.

همان طور که قبلا اعلام شد تریلر فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون با بازی جرج کلونی و ساندرا بولاک فیلم افتتاحیه جشنواره امسال است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود.

برناردو برتولوچی فیلمساز ایتالیایی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره را به عهده دارد و ویلیام فریدکین کارگردان آمریکایی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.

جشنواره ونیز امسال یک روز پیش از افتتاح رسمی با نمایش نسخه ترمیم‌شده فیلم کلاسیک «دست‌ها روی شهر» ساخته فرانچسکو رزی آغاز می‌شود. آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز است.

فهرست فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره ونیز 2013 به شرح زیر است:

«پشت بام‌ها»، مرزاک آلواشه (الجزایر-فرانسه)

«L’intrepido»، جانی آملیو (ایتالیا)

«تام در مزرعه»، زاویه دولان (کانادا-فرانسه)

«Miss Violence»، الکساندروس آوراناس (یونان)

«فرزند خدا»، جیمز فرانکو (آمریکا)

«Tracks»، جان کوران (بریتانیا-استرالیا)

«فیلومنا»، استفن فریرز (بریتانیا)

«Via Castellana Bandiera»، اما دانته (ایتالیا-سوییس-فرانسه)

«قانون صفر»، تری گیلیام (بریتانیا-آمریکا)

«La Jalousie»، فیلیپ گارل (فرانسه)

«زیر پوست»، جاناتان گلیزر (بریتانیا-آمریکا)

«Ana Arabia»، آموش گیتای (اسرائیل-فرانسه)

«جو»، دیوید گوردون گرین (آمریکا)

«همسر افسر پلیس»، فیلیپ گرونینگ (آلمان)

«باد شدید می‌وزد»، هایائو میازاکی (ژاپن)

«معلوم نامعلوم: زندگی و دوران دانلد رامسفلد»، ارول موریس (آمریکا)

«حرکت‌های شبانه»، کلی رایکارت (آمریکا)

«Sacro Gra»، جان‌فرانکو رزی (ایتالیا)

«سگ‌های پوشالی»، تسای مینگ-لیانگ (تایوان-فرانسه)

«پارک‌لند»، پیتر لندزمن (آمریکا)