رفت و آمد قطارها در مسیر راه آهن ترکیه به ایران فعلا کنسل است

0
502

مدیرکل امور مرزی و مبارزه با قاچاق وزارت کشور با بیان این که رفت و آمد قطارها در مسیر راه آهن ترکیه به ایران فعلا کنسل است گفت: از اتباع ایرانی کسی در محل حادثه نبوده و ربطی هم به قطار ما نداشته و مربوط به ترکیه بوده است.

مجید آقابابایی عصر دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: هم اینک هم عبور و مرور از راه آهن صورت نمی گیرد و دولت ترکیه هنوز خط را ترمیم نکرده است.

وی اضافه کرد: هنوز نمی دانیم خط چه زمانی ترمیم می شود و در حال پیگیری هستیم که قطار ما حرکت کند.

آقابابایی در تشریح حادثه اخیر در مسیر راه آهن ترکیه توضیح داد: بر اساس اطلاعاتی که داریم شنبه بعد از ظهر قطار باری ترکیه حامل بار در حال حرکت به 10 کیلومتری مرز ایران بود و به سمت مرز ما می آمد که در جریان درگیری با گروه های درگیر با دولت ترکیه، یک بمب دستی (ریموت) گذاشته بودند و حدود 10 کیلومتر خط راه آهن قطع شده و از آن روز تا حالا رفت و آمد قطارها کنسل شده است.

وی با اشاره به وقوع حادثه در مرز رازی – کاپی کوی گفت: موضوع از طریق مسیر خاص خود در حال پیگیری است و از طریق کنسولگری این بحث باید حل شود و یک سری ملاحظاتی دارند.
آقابایی گفت: در مسیر ریل، جاده های خطوط ترانزیت کامیون های ایرانی قرار دارد.
وی افزود: استان وان ترکیه از جمله مناطقی از این کشور است که گروه های مخالف دولت ترکیه در آن فعال هستند.

ناامن‌سازی راه ایران و ترکیه

از سال گذشته فعالیت قطارهای مسافربری میان ایران و ترکیه با افزایش درگیری‌ها میان گروه‌های شبه نظامی کرد و دولت ترکیه متوقف شده، اما رفت و آمد قطارهای باری ادامه داشته است.

مدیرکل امور مرزی و مبارزه با قاچاق وزارت کشور ایران در مصاحبه با ایرنا اشاره کرد به اینکه جاده‌های خطوط ترانزیت کامیون‌های ایرانی نیز در مسیر ریل خط راه آهن یاد شده قرار دارد.

سال گذشته حمله به کاروان کامیون‌های ترانزیتی ایران در خاک ترکیه باعث شد که دولت ترکیه مرز خود را ببندد و گذرگاه بازرگان به حالت نیمه تعطیل درآید. این نخستین بار نبود که کامیون‌های ایرانی در داخل خاک ترکیه هدف حمله قرار می‌گرفتند.

سال پیش همچنین در چند مورد اتوبوس‌ها و قطارهای مسافربری ایرانی به ترکیه هدف حمله قرار گرفتند و یک بار نیز خط لوله گاز ایران به ترکیه منفجر شد. این حمله‌ها نتیجه دور تازه‌ای از درگیری‌ها میان دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان بود.

تاثیر افزایش عملیات تروریستی در ترکیه

دولت ترکیه در سال گذشته تنها با عملیات نظامی اپوزیسیون شبه‌نظامی پ‌ک‌ک روبرو نبود، بلکه بارها شاهد ترور در شهرهای بزرگ و توریستی خود بود. ترسی که تهدیدهای تروریستی در میان دوستداران گردشگری در جهان ایجاد کرد، باعث شد که بسیاری از کشورها از جمله ایران در مقاطعی از شهروندان خود بخواهند که از سفر به این کشور بپرهیزند.

هم اکنون نیز در پی شکست کودتا در ترکیه و اعلام وضعیت فوق‌العاده برای سه ماه در این کشور ایران بار دیگر به شهروندان خود تاکید می‌کند به ترکیه سفر نکنند.

حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی ترکیه را صنعت توریسم تشکیل می‌دهد و حدود دو میلیون نفر نیروی کار ترکیه (۸ درصد) در این رشته مشغول به کارند، در نتیجه کاهش شمار گردشگران به اقتصاد این کشور آسیب وارد می‌آورد.

به گزارش ایرنا و دویچه وله؛ شمار توریست‌های ایرانی در ترکیه در سال ۲۰۱۳ که هنوز بحران سوریه به درون ترکیه سرایت نکرده بود و اقدامات تروریستی در این کشور نیز گسترش نیافته بود به دو میلیون و دویست هزار نفر رسید.