رضا خندان از تابلوی ” عکس برداری ممنوع” اوین و شاکی نسرین ستوده می گوید..

0
310

رضا خندان همسر نسرین ستوده در برگۀ فیس بوک خود نوشته ایر را انتشار داد.

روزی که نسرین را با دستبند به محل دادگاه انتظامی وکلا آوردند مامور زنی که او را همراهی می کرد شاکی بود که چرا سعی کردید از او عکس بگیرید. او به یکی از قضات دادگاه می گفت که ما طبق قانون عمل می کنیم و قانون و مقررات زندان می گوید که زندانی همه جا باید با دستبند اعزام شود. به او گفتم:

“اگر کارتان قانونی است پس چرا این همه وحشت دارید و تهدید می کنید افرادی را که به طور “قانونی”, از کار “قانونی” شما می خواهند عکس بگیرند. خیلی هم باید از این کار خوشحال باشید که در حین رفتار قانونی، از شما عکس گرفته می شود نه هنگام تخلف. کاری که در تمام دنیا رایج است”.

چند روز پیش که نسرین به زندان برمی گشت طبق روال همیشگی دوستانی سعی داشتند از لحظه ی خداحافظی با اوعکس بگیرند. سعی شان بر این بود که آجرها و دیوارهای زندان در عکس دیده نشوند چرا که تابلو “عکسبرداری ممنوع” روی دیوار زندان نصب شده است. با وجود این مامورین زندان هم مطابق معمول هجوم آوردند و سعی کردند دوربین عکاسی یکی از آنان را که اتفاقا از قبل هماهنگ هم کرده بود ضبط کنند. این موضوع تنش زیادی در آن ساعات حساس خداحافظی ایجاد کرد و کلی مامور اطراف ما را احاطه کردند.

معلوم نیست با وجود نقشه های دقیق و به روزی که در گوگل و خیلی از سایتهای اینترنتی قابل مشاهده است و هر کسی با کمترین امکانات می تواند نه تنها بیرون که داخل محوطه ی زندان و خیلی از مراکز مهم را از هر جای دنیا مشاهده کند چه اصراری است برای جلوگیری از عکاسی از آجرهای آنجا. هیچکدام از همراهان ما از دیوار زندان عکس نمی گرفتند و حساسیت آنان را در نظر داشتند. با وجود این به محض مشاهده ی دوربین به طرف آن حمله ور می شوند. وحشتی که چند سال پیش به کشته شدن بانوی خبرنگاری منجر شد. زهرا کاظمی خبرنگار عکاسی بود که چند سال پیش به همین دلیل ساده یعنی گرفتن عکس از خانواده ها در مقابل همین زندان, بازداشت و مثل آب خوردن کشته شد.

عکاسی و ثبت لحظه های زندگی و حوادث شخصی حق هر شهروندی است و هیچ مقامی به بهانه ی نزدیکی زندان به محل عکسبرداری, حق جلوگیری از آن را ندارد.

مقاله قبلیاطلاعیه ای که در آن نهضت مقاومت ملی ایران ادعاهای روزنامه السیاسیه را پس از انتشار “کذب محض” خوانده بود
مقاله بعدیمادر ستار بهشتی تقاضای نبش قبر فرزندش را اعلام کرد
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...