رصدخانه “آرسیبو” فرو ریخت

0
61

رصدخانه مشهور “آرسیبو” که شامل یک بشقاب بزرگ و یک گنبد بود که با کابل های فولادی نگه داشته شده بود و چندی بود که کابل های آن فرسوده شده بودند، سرانجام فرو ریخت.

رصدخانه معروف “آرسیبو”(Arecibo) واقع در پورتوریکو و متعلق به ایالات متحده سرانجام فرو ریخت. بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF)، آژانس ناظر بر این تلسکوپ، این خبر را اعلام کرده و گفت که پلتفرم گیرنده “آرسیبو” روی آنتن هزار فوتی آن سقوط کرده است.

این بنیاد اشاره نکرد که چه چیزی باعث این سقوط شده و به محض اینکه به اطلاعات بیشتری دست پیدا کند، آن را منتشر خواهد کرد. با این وجود اعلام کرد که هیچ کس در این محل آسیب ندیده است.

سخنگوی بنیاد ملی علوم آمریکا به نیویورک تایمز گفت: این پلتفرم به طور غیرمنتظره سقوط کرد. بنیاد ملی علوم آمریکا از این رخداد ناراحت است. ما هرچه به جلو می رویم، به دنبال راه هایی برای کمک به جامعه علمی و حفظ ارتباط قوی خود با مردم پورتوریکو خواهیم بود.

این سقوط، فصل غم انگیز دیگری را به پایان داستان “آرسیبو” اضافه کرد. چرا که به دنبال بروز دو خرابی در کابل های نگه دارنده گنبد این تلسکوپ بر فراز بشقاب بزرگ آن در تابستان، بنیاد ملی علوم آمریکا اعلام کرد که به دلیل خطر ترمیم و تعمیر این سازه، چاره ای جز از کار انداختن و تعطیلی این رصدخانه نیست.

این بنیاد در آن زمان گفت: این تصمیم پس از چندین ارزیابی توسط شرکت های مهندسی گرفته شد که متوجه شدند ساختار این تلسکوپ در معرض خطر یک خرابی فاجعه بار است و کابل های آن دیگر قادر به تحمل بارهایی که برای پشتیبانی از آن طراحی شده بودند، نیستند.

بنیاد ملی علوم آمریکا گفت که تلاش می کند تا آنجا که ممکن است بسیاری از ساختارها و امکانات اطراف “آرسیبو” را نجات دهد و در عین حال این مکان را به عنوان محلی برای آموزش و یادگیری حفظ کند.

اکنون دانشمندان به سوگواری برای “آرسیبو” نشسته اند. این رصدخانه برای تقریباً شش دهه به منزله یک چراغ راهنما برای دانش بشر بود و به منجمان در جستجوی حیات فرازمینی و درک بیشتر از کیهان کمک کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، این رصدخانه همچنین با حضور در فیلم های هالیوودی نظیر جیمز باند، محبوبیت بیشتری یافته بود و بیش از پیش مشهور شده بود.