رشوه ۷۰۰ سکه‌ای مدیرعامل هفت‌تپه به مدیر سابق بانک مرکزی

0
93

نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی با اتهام فساد مالی از پرداخت رشوه ۷۰۰ سکه‌ای از سوی مدیرعامل شرکت کشت نیشکر هفت‌تپه به متهمان و نیز دیگر رشوه‌های کلان دریافتی آنها خبر داد.

اولین جلسه دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی در مجتمع قضایی امام خمینی تهران به ریاست قاضی مسعودی‌مقام در حال برگزاری است.

در ابتدای جلسه قاضی مسعودی‌مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: متهمان پرونده امید اسدبیگی، مهرداد رستمی چگنی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، اکبر لارجانی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمدرضا حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسین‌زاده، محمدرضا قاعدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری هستند.

در ادامه، قاضی از شاه‌محمدی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست را قرائت کند.

نماینده دادستان گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته است. گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان‌دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد است به نحوی که در زمان تعطیلی بانک مرکزی امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده است که به دفتر متهم سید رسول سجاد رفت و آمد می‌کرد.

وی ادامه داد: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیان‌کننده آن است که متهم امید اسدبیگی جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارزهای دولتی برای واردات خط تولید شرکت رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

شاه‌محمدی اظهار کرد: متهم مجتبی کحال‌زاده به صراحت اظهار داشته شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعدد مبالغی را به صورت سکه و ارز به مدیران بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند به طوری که یک مرتبه ۵۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی توسط یکی از مدیران خود به نام سید وحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم کحال‌زاده در اقاریرش از پرداخت ۵۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی ۲ ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ و همچنین اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری ۲۰۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده، سخن گفته است.

نماینده دادستان گفت: رسول سجاد نیز طی چندین مرحله از متهم امید اسدبیگی بیش از ۴۰۰ عدد سکه تمام‌بهار آزادی دریافت کرده است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، متهم امید اسدبیگی ارتباطات نزدیکی با رسول سجاد و محسن صالحی داشته است. همچنین متهم رسول سجاد نسبت به دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی از متهم امید اسدبیگی اقرار داشته است. رسول سجاد اظهار داشته که ۷۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده است و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

وی یادآور شد: متهم محسن صالحی با به خدمت گرفتن افراد و ایجاد دفتر پوششی تحت عنوان کارگزاری بورس، با کارگزاران بانک مرکزی در این خصوص جلساتی داشته است. همچنین مشخص شد محسن صالحی یک ماه قبل از بازداشت، از یکی از کارگزاران بانک مرکزی یک دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده که سند خودرو خود به نام شوهرخواهرش یعنی محمدرضا حسینی است که این خودرو شناسایی و توقیف شد.

میزان نوشت؛ شاه‌محمدی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد محسن صالحی به عنوان یکی از مدیران بانک مرکزی از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را بر عهده گرفت، افرادی به نام‌برده مراجعه داشتند و او ارتباطات ناسالمی را برقرار می‌کرده و مبالغ نامشروعی را به صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام‌بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل‌بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد.