رشد ۲۳ درصدی ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله

0
146

مطابق با گزارش منتشرشده مرکز آمار ایران، ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله که در سه ماهه اول سال جاری، ۷ هزار و ۳۲۳ مورد بود، با رشد ۲۳ درصدی به ۹ هزار و ۵۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است.

مجموعا در بهار و تابستان سال گذشته ۱۶ هزار و ۱۷ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله به ثبت رسیده بود اما همین آمار برای سال جاری به ۱۶ هزار و ۳۸۱ مورد رسیده است؛ یعنی آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله  در شش ماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.

اگرچه آمار ازدواج دختربچگان زیر ۱۰ سال که در بهار ۹۹ یک نفر ثبت شده بود، در تابستان گذشته کاهش و به صفر رسیده است، همین افزایش ۲۳ درصدی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال طی سه ماه زنگ خطری است که جلوگیری از ازدواج اجباری و کودک‌همسری را بلند کرده است.

این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز از حدود ۳۶ هزار در سه ماهه اول سال جاری به حدود ۴۴ هزار ازدواج در تابستان ۹۹ رسیده و رشد داشته است. از سوی دیگر اما فقط ۳ ازدواج برای پسران کمتر از ۱۵ سال در تابستان گذشته به ثبت رسیده که در مقایسه با بهار ۹۹ با ۵ مورد ازدواج ثبت‌شده، کاهش داشته است. همچنین آمار ازدواج ثبت‌شده برای پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز از حدود ۴۸۰۰ نفر در بهار ۹۹ به حدود ۵۹۰۰ نفر در تابستان ۹۹ افزایش داشته است.

 آمار ولادت‌های ثبت‌شده برای مادران کمتر از ۱۵ سال نیز نسبت به سه ماهه اول سال جاری افزایش یافته و در تابستان ۹۹ به ۳۶۴ مورد رسیده است. همچنین ۱۷ هزار و ۸۲۳ ولادت برای مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله در تابستان ۹۹ به ثبت رسیده است در حالی که همین آمار برای پدران کمتر از ۱۵ سال تنها یک مورد و برای پدران ۱۵ تا ۱۹ سال، ۷۵۹ مورد در تابستان ۹۹ بوده است.

ایسنا نوشت؛ اما میزان طلاق ثبت‌شده در همین بازه سنی نیز جالب توجه است. تعداد طلاق ثبت‌شده برای دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله از ۱۳۱ مورد در بهار ۹۹ به ۱۸۸ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است. این آمار برای دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله با بیش از ۴۰ درصد رشد نسبت به بهار ۹۹ به ۳ هزار و ۷۶۰ مورد در تابستان ۹۹ رسیده است. همین آمار برای پسران در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله از ۱۴۰ مورد طلاق در بهار سال جاری به ۱۶۵ طلاق در تابستان ۹۹ رسیده است.