رسوایی همسویی نماینده ویژه با جمهوری اسلامی از دید چهار سناتور آمریکایی

0
119

چهار سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به بایدن در روز نشست وین، از نارضایتی عمیق خود از احتمال بازگشت آمریکا به برجام خبر دادند.
سناتور جیمز اینهاف با ذکر نام سه سناتور هم‌امضا در توییتر خود، مفاد این نامه را به اشتراک گذاشت و نوشت: ایالات متحده نباید زیر فشار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی، به «برجام شکست‌خورده» برگردد و از بایدن خواستند که به خاطر برگشت به توافقی پر ایراد، کوته‌بینانه، خودسرانه و مایه به خطر افکندن امنیت ملی آمریکا از اهرم فشار بر حکومت جمهوری اسلامی نکاهد، چرا که اظهارات اخیر مقامات دفتر ریاست جمهوری، دقیقا چنین علائمی به جمهوری اسلامی می‌دهند.

این نامه در ادامه گفته‌های مقامات دولت بایدن در مقاله‌ دوم آوریل در «نیویورک تایمز» مبنی بر لزوم «بازگشت غیرمستقیم به مذاکرات با جمهوری اسلامی» با فرض «شکست خوردن کارزار فشار حداکثری ترامپ» و «عدم تمایل دولت به برگرداندن اهرم تحریم‌ها» را با گفته‌های مشابه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مصاحبه «بی‌بی‌سی فارسی» مقایسه می‌کند که به گفته امضاکنندگان نامه، به شکل رسوایی‌آمیزی همسو با مقاصد جمهوری اسلامی بوده است.

در بخش‌ بعدی این نامه، گفته‌های 17 مارس رابرت مالی در «بی‌بی‌سی فارسی» نقل شده که فشار حداکثری ترامپ بر جمهوری اسلامی را سه بار پشت سر هم «شکست‌خورده» نامیده بود و تاکید کرده بود که موجب بهبود زندگی مردم ایران و آمریکایی‌ها در منطقه نشده، راه حل بهتری بر اساس وعده ترامپ ندارد و نه به درد مردم ایران خورد و نه به درد مردم منطقه.

امضا کنندگان نامه نوشته‌اند که تحریم‌های مورد نقد رابرت مالی، هنوز تازه‌اند و با تصویب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهانی به اجرا گذاشته شدند که دولت جمهوری اسلامی را برای پشتیبانی از تروریسم در منطقه، پیگیری برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک تنبیه کنند و تاکید کرده‌اند که با ادامه تحریم‌ها فشار عظیمی بر دولت جمهوری اسلامی برای ترک رفتارهای ناقض ثبات در منطقه وارد شده است.

العربیه نوشت؛ این نمایندگان از بایدن خواستند ضمن همکاری با کنگره، از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند تا جمهوری اسلامی به خاطر پشتیبانی از تروریسم و نقض تکان‌دهنده‌ی حقوق بشر و گروگان‌گیری شهروندان آمریکایی پاسخگوی رفتار خود شود.