رسوایی تازه برای کشور مدعی آزادی بیان؛ همکاری دانمارک با آمریکایی ها برای ربودن ادوارد اسنودن

0
178

وزیر دادگستری دانمارک روز گذشته اعتراف کرد که اخبار مربوط به همکاری دولت این کشور با ایالات‌متحده آمریکا برای ربودن ادوارد اسنودن کاملاً صحت دارد و واقعی است.
این اتفاق در سال ۲۰۱۳ و زمانی رخ‌داده بود که آقای اسنودن برای دریافت جایزه آزادی بیان نروژ باید به این کشور سفر می‌کرد.
به گزارش رسانه‌های بین‌المللی دولت دانمارک در آن زمان موضوع ارسال هواپیمای خصوصی از سوی دولت آمریکا برای دستگیری و انتقال آقای اسنودن را تکذیب کرد.
اما حالا وزیر دادگستری این کشور با تائید این خبر بر تمام شایعات صحه گذاشته است.
ادوارد جوزف اسنودن (به انگلیسی: Edward Joseph Snowden) متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی است.
اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای از برنامه‌های فوق سری اِن‌اس‌اِی ازجمله برنامه شنود پریزم را به نشریات گاردین، نیویورک‌تایمز و واشینگتن پست لو داد.
سند فوق سری که توسط اسنودن در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفت، نشان می‌دهد که سازمان امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا این اختیار قانونی را داشته تا بدون نیاز به‌حکم قضایی، اقدام به جاسوسی از “ایمیل‌ها”، “مکالمات تلفنی” و “پیامک‌های” شهروندان آمریکایی کند. این قانون که در سال ۲۰۱۱ میلادی به تصویب رسیده در تضاد با اظهارات باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و سایر مقام‌های اطلاعاتی در کنگره و سنا مبنی بر حمایت و حفاظت دولت از حریم خصوصی شهروندان این کشور است. بر اساس این قانون اطلاعات مربوط به شهروندان آمریکایی که ارتباط مستقیمی با اهداف خارجی دارند نیز توسط سازمان امنیت ملی آمریکا بدون اخذ حکم قانونی و قضایی قابل جمع‌آوری و جاسوسی بوده است. جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی بر اساس بند ۷۰۲ اصلاحیه قانون موسوم به “فیسا” از سوی سازمان امنیت ملی آمریکا انجام‌شده است.
در پائیز سال ۲۰۱۵ تعدادی از نمایندگان مجلس دانمارک خواهان اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن شده بودند که لارس لوگه قاسموسن نخست‌وزیر این کشور با این موضوع مخالفت کرد و او را مجرمی خطرناک دانست.
حالا آقای اسنودن در صفحه توئیتر خود با اشاره به این گفته قاسموسن نوشته: «حالا می‌شود فهمید چرا قاسموسن با پناهندگی من مخالفت کرده بود!»