رد پای دو نماینده مجلس در پرونده سایپا و وضعیت ۲۶ متهم این پرونده

0
214

رسیدگی به پرونده مدیران سابق گروه سایپا در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران ارزی در دست انجام است و رضا تقی‌زاده معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا و حسین نوری مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا از جمله متهمان این پرونده هستند.

پیش‌تر مسئولان قوه قضائیه اعلام کرده بودند، پرونده گروه خودروسازی سایپا، ۲۶ متهم دارد که اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‌مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.

نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده، ۳۰ شهریور امسال پس از دستگیری تعدادی از مدیران گروه خودروسازی سایپا برگزار شد و در آن جلسه نماینده دادستان کیفرخواست صادره برای متهمان را قرائت کرد.

پس از تشکیل جلسه نخست، قاضی زرگر به کیفرخواست صادره از سوی دادستانی در این پرونده ایراد گرفت و پرونده را برای تکمیل تحقیقات و رفع نواقص به دادسرا بازگرداند. همچنین برای روشن شدن برخی مسائل در این پرونده، هیات کارشناسی پنج‌نفره تعیین شد.

بر اساس آنچه پیش‌تر نماینده دادستان اعلام کرده، متهمان این پرونده و اتهامات آنها به شرح زیر است:

وحید بهزادی فرزند ابوطالب متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش صوری و غیرواقعی، دریافت ارز از بانک‌های پارسیان و سرمایه و انجام عملیات حواله ارزی بدون دریافت مجوز و در پوشش شرکت شهاب پارسه کیش و چند شرکت در خارج از کشور، مشارکت در اخلال کلان در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو با ارزش ۱۱۹ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال و کسب منفعت، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت در شرکت هرمی و عضوگیری به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال، جعل سند رسمی، شناسنامه و استفاده از سند مجعول عادی و ارائه اسناد جعلی گمرکی به بانک‌های سرمایه و پارسیان و مشارکت در عملیات پولشویی به نحو سازمان‌یافته به میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان.

نجوا لاشیدایی فرزند علی متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام عملیات حواله ارزی بدون اخذ مجوز از طریق دفاتر غیرمجاز، مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و از طریق پیش‌خرید، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضوگیری و فعالیت در شرکت هرمی و تحصیل منفعت به مبلغ ۶۳ میلیارد ریال و مشارکت در عملیات پولشویی از طریق بهره‌گیری از حساب‌های اشخاص متعدد حقیقی و حقوقی به مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان.

مهدی جمالی فرزند علی‌اکبر متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰ نمایندگی تحویل داده شده است.

رضا تقی‌زاده معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی و تولیدات مورد نیاز مردم که از ۱۷۲ هزار و ۹۴۱ دستگاه خودرو ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه به ۱۵ نمایندگی از میان ۶۰۰  نمایندگی تحویل داده شده است.

حسین نوری مدیر اداره برنامه‌ریزی فروش سایپا متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی.

جعفر دل‌افکار متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی با تعداد ۶۶۹۹ دستگاه خودرو به مبلغ ۴۶ میلیارد و ۸۳۸ میلیون ریال.

سید سعید مولوی‌فرد متهم است به مشارکت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی. حسین رشیدی‌زاده متهم است به معاونت در اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی. 

هادی رشیدی‌زاده متهم است به اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و جعل و استفاده از سند مجعول جهت اعلام رفع تعهدات ارزی.

زکریا حسن‌نیا مسئول ارزی بانک مرکزی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام ارزی و پولی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی.

داریوش حسین‌خانی متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی.

سمیه گرامی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.

سپیده توکلی متهم است به اخلال در نظام پولی و ارزی.

احسان دهقانی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳۸۶۶ میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۴۰۷ ریال و عضویت در شبکه پولشویی.

حسین معینی بشیری متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۱۴۶۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۳۴ ریال و عضویت در شبکه پولشویی.

محمدمهدی طریقت منفرد متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۴۵۷۷ میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۱ ریال.

زهرا بهزادی متهم است به انجام عملیات پولشویی به مبلغ ۳۱۳ میلیارد و ۶۳ میلیون و ۱۰۴۹ریال.

کامبیز فیروزه‌ای متهم است به معاونت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی و انجام عملیات پولشویی به مبلغ بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال.

مصطفی نیاکان متهم است به اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق همکاری در ساخت و تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو.

مجید بهزادی متهم است به معاونت در اخلال نظام اقتصادی، پولشویی و همکاری با متهمان ردیف اول و دوم. 

نوید ارژنگی متهم است به شروع به جرم نسبت به اتهامات سعید مولوی‌فر.

وحید دهقان متهم است به جابه‌جا کردن اسناد و مستندات.

علیرضا دهقان متهم است به همکاری با متهمان از طریق جابه‌جایی اسناد و سوزاندن آنها.

ایمان پیوندی متهم است به همکاری با متهمان از طریق جابه‌جایی اسناد و سوزاندن آنها.

همچنین در کیفرخواست قرائت‌شده از سوی نماینده دادستان، نام دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد که این افراد فریدون احمدی و محمد عزیزی نمایندگان زنجان و ابهر در مجلس شورای اسلامی هستند.

به گزارش تسنیم؛ این دو نماینده مجلس مرداد امسال به دادسرا احضار و بازداشت شدند و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دوم شهریور خود درباره علت بازداشت آنها گفت: این دو نماینده در ارتباط با پرونده‌ای درباره فروش محصولات سایپا که از مدت‌ها قبل در دادگستری و دادسرای تهران تشکیل شده بود، بازداشت شدند.