رای دادگاه فدرال آمریکا: جمهوری اسلامی مستقیما در ناپدید شدن باب لوینسون دست داشته است

0
65

یک شعبه دادگاه فدرال آمریکا با درخواست خانواده لوینسون مبنی بر صدور حکم غیابی به نفع این خانواده و علیه رژیم جمهوری اسلامی موافقت کرد.

یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا در شهر واشنگتن روز دوشنبه ۹ مارس اعلام کرد که با صدور حکم غیابی به نفع خانواده لوینسون در زمینه پرونده شکایت آنها از رژیم جمهوری اسلامی به خاطر ربودن و گروگان‌گیری باب لوینسون در ایران، موافقت کرده است.

رابرت (باب) لوینسون، کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) که ۱۳ سال پیش برای تحقیق درباره قاچاق سیگار به جزیره کیش سفر کرده بود، در ایران ناپدید شد.

قاضی تیموتی کلی، قاضی دادگاه فدرال آمریکا در شهر واشنگتن، در این حکم اعلام کرده است که این دادگاه، با بررسی مدارک، اسناد، و شواهد ارائه شده توسط خانواده لوینسون – از جمله پیشینه گروگان‌گیری رژیم حاکم بر ایران و همچنین یک مطلب منتشر شده توسط پرس تی‌وی که اظهار می‌داشت باب لوینسون از «نخستین ساعات ۹ مارس [سال ۲۰۰۷] در بند نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است» – و نهایتا با استناد به شهادت کارشناسان که همگی دال بر ربوده شدن باب لوینسون توسط رژیم جمهوری اسلامی بود، نتیجه‌گیری کرد که رژیم جمهوری اسلامی مستقیما در ناپدید شدن آقای لوینسون دست داشته است.

قاضی کلی در این حکم می‌نویسد که دادگاه بنا به دلایل متعدد به این نتیجه رسیده است که «خانواده لوینسون ثابت کرده‌اند جمهوری اسلامی قصد داشت … از [باب] لوینسون به عنوان اهرمی برای امتیازگیری از ایالات متحده استفاده کند.»

در این حکم همچنین آمده است: «بنا بر شواهدی که خانواده لوینسون به همراه متن شکوائیه‌شان ارائه داده و در جلسه استماع نیز مطرح کرده‌اند، دادگاه نتیجه می‌گیرد که به احتمال زیاد حکومت ایران طی مدتی که [باب] لوینسون را به گروگان‌ گرفته، او را شکنجه کرده است.»

در بخش نهایی این حکم آمده است: «بنا بر همه دلایل فوق الذکر، دادگاه رای به صدور حکم غیابی به نفع خانواده لوینسون می‌دهد.»

از سوی دیگر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست با ایالات متحده برای بازگشت باب لوینسون همکاری کند.

صدای آمریکا گزارش داد؛ وزیر خارجه آمریکا نوشت بازگرداندن همه گروگان‌های آمریکایی که به نادرست بازداشت و زندانی شده‌اند، از جمله اولویت‌های پرزیدنت ترامپ است.