رایزنی مکرون و مرکل با ولادیمیر پوتین درباره بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجام

0
112

دفتر رئيس جمهوری فرانسه می‌گوید امانوئل مکرون و آنگلا مرکل با ولادیمیر پوتین سه‌شنبه شب درباره تلاش فوری جهت بازگردن جمهوری اسلامی به پایبندی کامل به الزامات ذیل برجام رایزنی کرده‌اند. همزمان خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی و آمریکا به طور غیرمستقیم و از طریق متحدان اروپایی ایالات متحده،‌ مذاکراتی داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به استناد بیانیه کاخ الیزه سه‌شنبه شب ۱۰ اردیبهشت نوشت: رئیس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان و رئيس جمهوری روسیه درباره چند موضوع مذاکراتی داشتند. این سه کشور توافق کردند که تلاش‌هایی‌ برای بازگرداندن جمهوری اسلامی به پایبندی کامل به الزامات براساس برجام در سریعترین زمان ممکن انجام دهند.

همزمان خبرگزاری رویترز سه‌شنبه در یک گزارش دیگر نوشت که سه مقام غربی گفته‌اند دولت جو بایدن و جمهوری اسلامی به طور عمده، به صورت غیرمستقیم و از طریق سه کشور اروپایی طرف توافق برجام – بریتانیا، فرانسه و آلمان – با هم تماس داشته اند و به نظر این مقامات، جمهوری اسلامی حالا می خواهد درباره یک طرح گسترده تر بازگشت به برجام گفتگو کند.

دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.

صدای آمریکا نوشت؛ جمهوری اسلامی می‌گوید تا تحریم‌های دوران ترامپ برداشته نشود، به توافق باز نمی‌گردد اما دولت بایدن هم تاکید دارد که جمهوری اسلامی باید به تعهدات خود در دوران برجام بازگردد، تا آمریکا نیز به این توافق بازگردد. هنوز دو طرف قدمی برنداشته‌اند.