رامین جوادی و ۱۳ سالی که در هالیوود است..

0
603

رامین جوادی از جمله هنرمندان برجسته و بین‌المللی ایرانی است که در ایران به دنیا نیامده است.

به گزارش سینما پرس، رامین جوادی در تاریخ ۱۹ جولای ۱۹۷۴ میلادی از پدری ایرانی و مادری آلمانی در دویسبورگ آلمان به دنیا آمد. پس از اتمام تحصیلات در کالج موسیقی «برکلی» در سال ۱۹۹۸ جوادی با استخدام در شرکت «ریموت کنترل پروداکشنز» که متعلق به هانس زیمر بود توانست توجه مثبت این آهنگساز مطرح و برجسته بین‌المللی را به خود جلب کند و به عنوان دستیار در کنار وی فعالیت کند. این هنرمند با استعداد ایرانی پس از درخشش به عنوان دستیار زیمر به لس‌آنجلس سفر کرد و در آنجا با کلوز بادلت، دیگر آهنگساز آلمانی مطرح همکاری خود را آغاز کرد.

جوادی که نوازنده چیره‌ دست سه ساز پیانو، کیبورد و گیتار است پس از سال‌ها فعالیت به عنوان دستیار سرانجام در سال ۲۰۰۱ میلادی در نخستین پروژه مستقل خود ساخت موسیقی فیلم کوتاه «Shoo Fly» را برعهده گرفت. پس از گذشت دو سال او ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی «بر طبل بکوب» (Beat the Drum) را ساخت و در همان سال ساخت موسیقی متن مجموعه تلویزیونی «نجات جسیکا لینچ» (Saving Jessica Lynch) را برعهده گرفت.

جوادی فعالیت خود در حوزه موسیقی را با ساخت موسیقی فیلم سینمایی «پرده‌های رعد و برق» (Thunderbirds)، مجموعه تلویزیونی کوتاه «توری» (The Grid)، فیلم سینمایی «بلید؛ سه گانه» (Blade: Trinity)، مجموعه تلویزیونی «رویاهای بوفالو» (Buffalo Dreams)، یکی از اپیزودهای مجموعه فیلم‌های کوتاه «همه کودکان نامرئی» (All the Invisible Children)، مجموعه تلویزیونی «آستان» (Threshold)، مجموعه تلویزیونی «پرسش و غبار» (Ask and Dust) و مجموعه تلویزیونی «بلید» (Blade: The Series) ادامه داد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ با ساخت موسیقی فیلم سینمایی «فصل باز» (Open Season) برای نخستین بار توانست برای ساخت موسیقی یک پروژه جایزه دریافت کند.

دریافت جایزه برای ساخت موسیقی «فصل باز» برای رامین بسیار خوش یمن بود، زیرا این هنرمند خوش ذوق ایرانی بار دیگر در سال ۲۰۰۷ برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی «آقای بروکس» (Mr. Brooks) در مراسم اهدای جوایز موسیقی متن جهان (World Soundtrack Awards) نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی شد.

اما اوج شکوفایی فعالیت هنری جوادی در سال ۲۰۰۸ میلادی و با ساخت موسیقی متن قسمت نخست مجموعه فیلم‌های اکشن فانتزی «مرد آهنی» (Iron Man) رقم خورد. رامین برای ساخت موسیقی متن فیلم سینمایی «مرد آهنی» در مراسم‌های مهم و معتبر «گرمی» و «آکادمی فیلم‌های تخیلی، فانتزی و ترسناک آمریکا» نامزد دریافت جایزه شد.

البته نامزد شدن در مراسم «گرمی» تنها موفقیت رامین نیست، زیرا وی با ساخت موسیقی مجموعه تلویزیونی محبوب و مشهور «فرار از زندان» (Preason Break) در مراسم اهدای جوایز «امی» که از آن به عنوان اسکار تلویزیونی یاد می‌شود نیز نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی برای یک مجموعه تلویزیونی شده است.

«بازی ترون‌ها» (Game of Thrones) نیز دیگر مجموعه تلویزیونی محبوب و مشهوری است که رامین جوادی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ میلادی ساخت موسیقی آن را برعهده داشته است.

پس از «مرد آهنی» فیلم سینمایی «نبرد تایتان‌ها» (Clash of Titans) دیگر فیلم تجاری و پرفروش هالیوودی بود که جوادی در سال ۲۰۱۰ ساخت موسیقی متن آن را برعهده گرفت. این موسیقیدان ایرانی به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی نیز موسیقی فیلم‌های سینمایی «شب وحشت» (Fright Night) و «خانه امن» (Safe House) را ساخته است.

فیلم پرهزینه «حاشیه اقیانوس» (Pacific Rim) به کارگردانی گیلرمو دل تورو که از هفته گذشته روی پرده سینماهای سراسر جهان رفته است نیز آخرین پروژه‌ای است که رامین جوادی ساخت موسیقی متن آن را برعهده داشته است.

ترجمه و گزارش: عارف محمدزاده