رافائل گروسی؛ احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی باید طی چند هفته آینده اتفاق بیافتد

0
43

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اقدام رژیم جمهوری اسلامی در غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تهدید به ندادن اجازه دسترسی به بازرسان سازمان ملل، می‌گوید که احیای توافق هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی باید طی چند هفته آینده انجام شود.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی روز دوشنبه ۲۲ دی ماه گفت: «روشن است که ماه‌های زیادی پیش رو نداریم. [بلکه فقط] چند هفته فرصت داریم.»

واکنش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دو روز بعد از آن است که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در واکنش به تهدید رژیم جمهوری اسلامی برای اخراج بازرسان این آژانس، آن را اقدامی حتی فراتر از نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام دانسته بود و گفت که این اقدام کمکی به رژیم جمهوری اسلامی نمی‌کند.

آقای پمپئو شنبه شب در بیانیه‌ای شنبه ۲۰ دیماه گفت: «این تهدید رژیم جمهوری اسلامی حتی فراتر از نقض توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. رژیم جمهوری اسلامی براساس معاهده حقوقی و متعاقب توافق ان‌پی‌تی، ملزم است که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی دهد. نقض این الزام، فراتر اقدامات قبلی انجام شده رژیم جمهوری اسلامی در تناقض با تعهدات هسته‌ای برجام است.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس رژیم جمهوری اسلامی، روز شنبه تهدید کرده بود که اگر آمریکا تا دو هفته دیگر تحریم‌های بانکی و نفت را حذف نکند، جمهوری اسلامی قطعا بازرسان آژانس را از ایران اخراج و حتما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

صدای آمریکا نوشت؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۱۵ دیماه با صدور بیانیه‌ای به کشورهای عضو اطلاع داد:‌ «رژیم جمهوری اسلامی از امروز تزریق اورانیوم-۲۳۵، که تا سقف ۴.۱ درصد غنی شده است، به شش آبشار سانتریفوژ در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو را آغاز کرد تا غنی‌سازی را تا سقف ۲۰ درصد افزایش دهد.»