راز و رمز تابوت سیاه اسکندریه فاش شد

0
391

باستان‌شناسان محتوای بزرگ‌ترین تابوت سنگی اسکندریه را تجزیه و تحلیل کردند تا اطلاعات بیشتری درباره این تابوت سیاه مرموز به دست آورند.

چندی پیش در اسکندریه تابوتی بزرگ از جنس گرانیت سیاه کشف شد که حاوی بقایای سه سرباز و مایعی قرمز رنگ بود. حال دانشمندان نگاه دقیق‌تری به محتوای این تابوت سیاه داشته‌اند.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد سه اسکلت کشف‌‌شده متعلق به دو مرد و یک زن بوده‌اند که در اوایل دوره بطلمیوس زندگی می‌کرده‌اند.

این تابوت که در ماه ژوئیه در اسکندریه کشف شد با 30 تن وزن بزر‌گ‌ترین تابوتی لقب گرفته که تاکنون در مصر کشف شده است. هیچ نوشته یا حکاکی روی این تابوت سنگی وجود ندارد که اطلاعاتی درباره سه اسکلت داخل آن بدهد.

وقتی در این تابوت باز شد، دانشمندان متوجه شدند که فاضلاب به آن نفوذ کرده است. این امر به اسکلت‌ها آسیب رسانده است. هیچ لوح یا نشانی در داخل تابوت پیدا نشد که هویت این اسکلت‌ها را مشخص کند. از آنجایی که این اسکلت‌ها هیچ نام و نشانی ندارند دانشمندان معتقدند که متعلق به اشراف‌زادگان یا افراد سلطنتی نیستند.

در ابتدا گمان می‌شد که این بقایای استخوانی متعلق به سه افسر نظامی باشد. اما نتایج آنالیزهای جدید نشان داد یکی از این اسکلت‌ها به یک زن تعلق دارد. این در حالی است که ارتش مصریان باستان معمولا شامل زنان نمی‌شد.

636704450040705090

سه صفحه طلایی کشف‌شده در تابوت بزرگ اسکندریه

هنوز مشخص نیست که این اسکلت‌ها متعلق به چه کسانی بوده است اما تجزیه و تحلیل‌های اخیر اطلاعات جدید درباره آنها به ارمغان آورده است.

به گفته محققان، این زن در هنگام مرگ بین 20 تا 25 سال سن و 164 سانتی‌متر هم قد داشته است. هر دو مرد مسن‌تر از زن بوده‌اند، یکی از آنها در هنگام مرگ بین 35 تا 39 سال سن و 165/5 سانتی‌متر قد داشته است. مرد دوم 40 تا 44 سال سن و 184/5 سانتی‌متر قد داشته است.

نکته جالب درباره مرد دوم وجود یک سوراخ 2/5 سانتی‌متری روی استخوان جمجمه وی است. به گفته دانشمندان، این زخم شفا یافته بود و مرد مدت زیادی با این زخم زندگی می‌کرده است. به احتمال زیاد این سوراخ در نتیجه عمل مته‌کاری ایجاد شده است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سردرد، بیماری صرع، شکستگی و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این جراحی قدیمی‌ترین نوع جراحی است که از ماقبل تاریخ انجام می‌شده است اما انجام این عمل جراحی در مصر نادر بوده است.

به گزارش آنا از ساینس آلرت، دانشمندان براین باورند که جسدها در بازه‌های زمانی مختلف در این تابوت قرار گرفته‌اند چراکه اسکلت‌ها در هنگام کشف روی هم قرار داشتند. همچنین سه صفحه طلایی با تصاویر حکاکی‌شده روی آنها در این تابوت کشف شده است که دانشمندان در حال بررسی بیشتر آنها هستند.