راز حیوانات مومیایی مصر باستان فاش شد

0
905

محققان انگلیسی با استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار عکسبرداری با اشعه ایکس، به راز سه هزار ساله مومیایی کردن حیوانات در مصر باستان پی‌ بردند.

 در مستند جدیدی که از شبکه «بی‌بی‌سی» پخش شده، تعدادی از محققان دانشگاه منچستر انگلیس از تصاویر «سی‌تی اسکن» از درون 800 مومیایی حیوانی مصر باستان رونمایی کردند.

نکته جالب درباره تصاویر این بود که درون حدود یک‌سوم از مومیایی‌ها کاملا خالی بوده و بقیه آنها نیز تنها شامل چند قطعه استخوان و در برخی موارد تنها یک استخوان کوچک بوده است.

«لیجا مک‌نایت»، مصرشناس دانشگاه در این‌باره به نشریه «واشنگتن پست» گفت: این موضوع که درون این مومیایی‌ها آنچه سال‌ها انتظار آن را داشتیم وجود ندارد برای بسیاری شوکه کننده است و هرچه آنها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم بیشتر به نظر معمولی می‌رسند.

«مک‌نایت» در ادامه افزود: “بسیاری از مومیایی‌های متعلق به هزار سال قبل از میلاد تا سال 400 بعد از میلاد گرچه از لحاظ خارجی مشابه‌اند، اما درون آنها حاوی چیزهای بسیار متفاوتی هستند. برای مثال دو مومیایی گربه گرچه ظاهری کاملا مشابه دارند اما درون یکی اسکلت گربه و درون دیگری خالی است.”

در واقع زمانی که باستان‌شناسان برای اولین‌بار این مومیایی ها را باز کردند از این که در آنها اجساد حیوانات کامل نبود شگفت زده شدند و گمان می‌کردند آنها تقلبی‌اند. برخی از برآوردها حاکی از آن است که مصری‌ها باستان بیش از 70 میلیون مومیایی حیوان از خود به جای گذاشتند.

_82862732_010

«مک‌نایت» ادامه داد: در واقع چهار نوع مومیایی حیوان در مصر باستان وجود داشته است: حیوانات مقدس که مورد پرستش بودند، حیوانات خانگی که همراه صاحبانشان دفن می‌شدند‌، مومیایی‌های که به عنوان غذا برای صاحب‌اشان در کنار آنها دفن می‌شد و حیوانات مومیایی نذری.

حجم زیادی از حیوانات مومیایی در واقع متعلق به گروه چهارم یعنی حیوانات نذری بودند. این حیوانات در واقع هدیه‌ای از سوی مردم به خدایان بودند تا از این طریق پیام‌اشان به خدایان منتقل شود.

استفاده زیاد از این حیوانات برای کسب حاجت از خدابان در مصر باستان یکی از دلایلی است که می‌تواند استفاده از این مومیایی‌های خالی و در برخی موارد پرشده با اشیاء نمادین را توضیح دهد.