رادیوی صدای آمریکا پس از ۳۶ سال به کار خود پایان می دهد

0
598

صدای آمریکا قدیمی‌ترین رادیو و تلویزیون دولتی ایالات متحده آمریکا است که معمول برای شنوندگان خارج از آمریکا برنامه تهیه نموده و مخاطبان آن مردم آمریکا نیستند.

تارنمای صدای آمریکا با چنین تیتری ” خداحافظی با رادیوی صدای آمریکا پس از ۳۶ سال” فعالیت در دنیای رسانه ها را به پایان می برد.

در عرض بیش از سه دهه فعالیت، رادیو فارسی صدای آمریکا در روزهای غم و شادی، مهمان خانه‌های ایرانیان و فارسی زبانان در سراسر جهان بوده است. از سال‌های سخت جنگ ایران و عراق گرفته، تا روزهای پر التهاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ و ۱۳۸۸ در ایران.

علاوه بر خبرهای سیاسی، رادیو صدای آمریکا در سال‌هایی که هنوز وسائل ارتباط جمعی به گستردگی و تنوع امروز نبودند، پنجره‌ای برای ارتباط ایرانیان با تحولات علمی، فرهنگی و هنری بین المللی محسوب می‌شد.

با راه اندازی تلویزیون فارسی صدای آمریکا در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۶، به تدریج بخش اعظم مخاطبان رادیو به این رسانه جدید جذب شدند و با توسعه محصولات تلویزیونی این شبکه، پخش برنامه‌های رادیویی روی موج کوتاه قطع، و رادیو صدای آمریکا در قالب رادیو تصویری تماشا به فعالیت خود ادامه داد.

اکنون، با گسترش و فراگیری رسانه‌های تصویری در ایران و تحولاتی که در ترکیب سنی و علایق مخاطبان بخش فارسی صدای آمریکا رخ داده است، همانگونه که پیشتر اعلام شده بود، زمان وداع با این رسانه محبوب فرا رسیده است.

رادیو تماشا در بیست و نهم اردیبهشت ماه (۱۹ ماه مه) به فعالیت خود پایان خواهد داد، اما بی شک خاطره رادیو فارسی صدای آمریکا به این زودی‌ها از ذهن مخاطبان وفادار این رسانه محو نخواهد شد.