رادان فرمانده کل نیروی انتظامی شد

0
138

خامنه‌ای در حکمی احمدرضا رادان را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی منصوب کردند.

در این نامه آمده، با پایان یافتن دوران مأموریت سردار اشتری و با ابراز قدردانی و رضایتمندی از خدمات ایشان، شما را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم.

خامنه‌ای در این حکم توصیه اکید کرده، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است.

خبرگزاری های داخلی نوشنتد؛ از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند.

 “احمدرضا رادان” متولد 1342 که در فاصله سالهای 1387 تا 1393 جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی بود از امروز با حکم فرمانده معظم کل قوا، فرمانده کل انتطامی کشور شد.

رادان فعالیت نظامی را از سال 1359 به‌صورت نیروی داوطلب در بسیج آغاز کرد، سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتقل شد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود.

وی  پس از جنگ به فرماندهی انتظامی منتقل شد و از سال 1376 تا 1379 فرماندهی انتظامی کردستان و از 1379 تا 1383 فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان را برعهده داشت.

سردار رادان از 1382 تا 1383 فرمانده انتظامی خراسان و از 1383 تا 1385 نیز فرمانده انتظامی خراسان رضوی بود.

رادان از فرماندهان و مجریان طرح ارتقای امنیت اجتماعی بود. در این طرح به اصلاح پوشش زنان، بازداشت معتادان و افرادی که اراذل و اوباش خوانده می‌شدند، بازرسی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های لباس و آرایشگاه‌های مردانه، عکاسی‌ها و خانه‌های افراد مجرد اقدام می‌شد.

مصاحبه رادان با برنامه کوله پشتی صداوسیما و انتقادات فرزاد حسنی مجری برنامه از شیوهٔ برخورد برخی از پرسنل نیروی انتظامی با جوانان، بازتاب‌های فراوانی داشت.

وی همچنین به دلیل نحوه برخورد مأموران نیروی انتظامی با متهمان در بازداشتگاه کهریزک که منجر به کشته شدن چندین نفر شد، مورد انتقاد قرار گرفت.

در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰، اتحادیه اروپا، احمدرضا رادان را به دلیل نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی و قتل زنجیره‌ای تحریم کرد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، احمدرضا رادان در مقام جانشین فرمانده نیروی انتظامی در «ضرب و شتم»، «قتل»، «بازداشت‌های خودسرانه» و «دستگیری معترضان» توسط نیروی انتظامی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۸۸ نقش داشته‌است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در مهرماه ۱۳۸۹ احمدرضا رادان را به دلیل نقض جدی حقوق بشر مورد تحریم قرار داد. طبق بیانیه این وزارتخانه، احمدرضا رادان به عنوان جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ضرب و شتم»، «قتل» و «بازداشت معترضان» در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و همچنین حوادث بازداشتگاه کهریزک مسئول بوده‌است».