رابطه سه هنرمند سینما با افشای اطلاعات نظامی آمریکا

0
241

اریک بانا و ربکا هال بازیگران و جیمز کراولی کارگردان فیلم “مداربسته” درباره فیلم‌شان و ارتباطش با ادوارد اسنودن فاش کننده اطلاعات ان.اس.ای صحبت کردند.

فیلم “مدار بسته” که داستان یک بمبگذار تروریست است از تاثیر فیلم های جنایی سیاسی دهه 1970 مانند “اختلاف منظر” و “سه روز کندر” استفاده می کند تا فیلمی پرتاثیر بسازد. اتفاقات سیاسی و اجتماعی که به پارانویای بوروکراتیک و نابکاری‌های آن دهه سرعت بخشیدند (مانند افشای اسناد پنتاگون و ویتنام) اکنون تغییر کرده اند و جای خود را به چیزهایی مانند ویکی لیکس و یا ادوارد اسنودن داده اند.

با این حال هنوز نکات حساس زیادی وجود دارد که موجب می شود فیلم کم بودجه “مدار بسته” که از هفته پیش اکران خود را شروع کرده است، وزنی بیش از یک داستان دسیسه آمیز دولتی معمولی به خود بگیرد. در گفتگوی عوامل سازنده فیلم، اریک بانا به شوخی درباره این فیلم گفت: ما با جولین آسانژ کار کردیم، خودمان اسنودن را سر جایش قرار دادیم و الان هم در سلول روسی خودمان است.

با این حال بازیگر “مدار بسته” و همبازی اش ربکا هال هر دو تایید کردند که فیلم‌شان قبل از تصمیم اسنودن برای افشای اطلاعات نظامی آمریکا، تولید و فیلمبرداری شده بود. با این حال مطمئنا رفتار اسنودن و سر و صدایی که کار او به راه انداخت موجب شد این فیلم هر چه بیشتر در مرکز توجه قرار بگیرد.

closed-circuit

اریک بانا درباره فیلم گفت: فکر نمی‌کنم یک اثر هنری که بخواهد به تمامی سوال ها پاسخ بدهد خوب باشد، چون آن وقت اسمش می شود پروپاگاندا. هر اثر هنری با ارزشی باید سعی کند سوال های بیشتر خلق کند و فکر می‌کنم ما هم با این فیلم همین کار را انجام دادیم. فکر نمی کنم که بعد از دیدن فیلم پیغام مشخصی دریافت کنید. این فیلم فقط مشکلات مختلف موجود را بیان می‌کند.

به گزارش سینما خبر به نقل از د رپ، جیمز کراولی کارگردان “مدار بسته” هم یادآوری می کند که در مرحله تدوین این فیلم بود که اخبار اسنودن منتشر شد و در آن زمان او از تاثیر این خبرها بر فیلمش نگران شده بود. او افزود با این حال کمپانی پشتیبان فیلم یعنی فوکوس فیچرز به او اطمینان داد که این اخبار فقط موجب می شوند که صدای فیلم قوی تر شنیده شود و توجه بیشتری را به آن جلب خواهد کرد.

کراولی گفت: من به موضوع درست نگاه نمی کردم. فقط فکر می کردم که فیلم ما در انگلیس اتفاق می افتد و تلاش آن برای تمرکز بیشتر بر دموکراسی است. اما هر چه بیشتر درباره پرونده اسنودن و موضوعاتی که به وجود می آورد اطلاعات کسب کردم متوجه شدم که دقیقا همان مسایل در مرکز موضوع این فیلم قرار دارد؛ مسایلی مثل قدرت رو به افزایش دولت و مشکلاتی که زمانی به وجود می آیند که بخشی از در اختیار دارندگان دموکراسی احساس می کنند فراتر از قانون هستند.