رئیس شرکت توتال فرانسه مقامات جمهوری اسلامی را قَوّاد! نامید

0
215

کریستوف دی مارگری، رئیس شرکت توتال فرانسه در گفتگو با تلویزیون آمریکایی بلومبرگ، مقامات جمهوری اسلامی را قَوّاد! نامید. در رابطه با این مسئله، روز بعد، جمهوری اسلامی یک جهانگرد فرانسوی را که از نزدیکی های یک پادگان نظامی در تهران می گذشت به عنوان جاسوس دستگیر کرد. این شیرینکاری مدیر عامل شرکت توتال، فرانسه را به دردسر انداخت.

او پیشنهاد های چرب و نرم! مقامات مسلمان را یک کشور اسلامی را، بیش از پیش “سکسی” نامید و به این ترتیب آنان را در زمره صنف قَوّاد « جاکش»، جای داد. در زبان فرانسه به قَوّاد، (proxénète) گفته می شود.

به گزارش فرهنگ ایران؛ روز آدینه بیست و چهارم ژانویه 2014، در حاشیه کنفرانس « مجمع اقتصاد جهانی» در داووس، سوئیس، به دنبال مذاکرات روز گذشته شرکت های نفتی اروپایی و مقامات ایرانی در داووس بر سر توسعه میادین نفتی و گازی این کشور پس از رفع تحریم ها، کریستوف دی مارگری، مدیر کل شرکت توتال فرانسه، در گفتگویی با تلویزیون آمریکایی بلومبرگ، اظهار داشت: ” قراردادهای پیشنهادی ایران بیش از پیش “سکسی” هستند. آنها نهایتا منتظر رفع تحریم ها هستند تا این قراردادها عملی شوند”.

در چند سال گذشته این دومین بار است که یک فرانسوی به عنوان جاسوسی در ایران گرفتار می شود. بار نخست در سال 1388، خورشیدی، کلوتید رایس، یک دختر دانشجوی جوان فرانسوی که چند عکس از تظاهرات جنبش سبز برداشته بود دستگیر و زندانی شد، وی سپس با علی وکیلی راد، یکی از قاتلین دکتر شاپور بختیار، که در فرانسه زندانی بود معاوضه و آزاد گردید.

total-sahara-occidental

اکنون باید در انتظار نشست که چه بر سر جهانگرد فرانسوی دستگیر شده در تهران خواهد آمد ؟ آیا قرار است که این متهم به جاسوسی! نیز در ازای معامله ای آزاد شود، و یا مسئله با پوزش خواهی و گوشمالی مدیر عامل شرکت نفتی توتال حل خواهد شد. ا

ین در حالی است که هنوز پرونده مهدی هاشمی پسر شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی، متهم به دریافت رشوه از شرکت های نفتی نروژ و فرانسه در دادگستری های فرانسه، آمریکا و سوئیس، در حال بررسی می باشد. نام شاه پری زنگنه (قاشوقی) همسر عدنان قاشوقی، دلال اسلحه و نفت، در کنار نام مهدی هاشمی در این پرونده به چشم می خورد.