رئیس سازمان سیا، پشتیبانی از روحانی یا بوسه مرگ – فرامرز دادرس،کارشناس اطلاعاتی

0
235

روز جمعه 29 ژوئیه 2016 میلادی، جان برنان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی- آی- ا) در همایش امنیتی سالانه انستیتو اسپن به مدت یک ساعت سخنرانی کرد. برنان در سخنرانی خود در مورد ایران مطالب مهمی را بازگو کرد. و به این ترتیب سیاست جاری آمریکا در قبال ایران را یادآور شد و هم زمان پیام آمریکا را به طرف های مورد نظر؛ تندروها، میانه روها، اپوزیسیون ایران ، عربستان و اسرائیل رساند.

نکات کلیدی سخنان رئیس سازمان سیا در باره ایران به شرح زیر می باشند:

1-     در حال حاضر مذاکرات گسترده‌ای میان دولت ایالات متحده و دولت ایران در مورد برخی از موضوعات حل‌نشده در جریان است.

2-     تا الان پایبندی به توافق خوب بوده است. معتقدم که اوضاع دارد آهسته، اما خوب ، پیش می‌رود.

3-     توافق هسته ای کار درستی بود و جلوی برنامه تسلیحات هسته ای در جمهوری اسلامی را گرفت.

4-     حسن روحانی در میان عناصر حکومت جمهوری اسلامی بسیار میانه رو است.

5-     روحانی باید دستاورد های بیشتری داشته باشد.

6-     روحانی نشان داده که علاقمند است که ایران را به جامعه ملل بازگرداند.

7-     حکومت ایران یک پارچه نیست و بین تندرو ها و میانه رو ها رقابت وجود دارد.

8-     بسیاری از ایرانی‌ها انتظار داشتند که با آزاد شدن دارایی‌های این کشور، پول به زندگی آن‌ها سرازیر شود.

9-     درآمد و پولی که آزاد و وارد ایران شده، الان برای تقویت واحد پولی این کشور هزینه شده یا برای توسعه زیرساخت‌ها هزینه می‌شود، به همین جهت مشخص شدن آثار گسترده‌تر آن بر زندگی مردم ایران، کمی زمان می‌برد.

10-  واشنگتن در یک سال باقی مانده تا انتخابات، به دقت اوضاع ایران را تحت نظر خواهد داشت.

جان برنان، رئیس سازمان (سی- آی-ا) دارای تجربیات ارزشمندی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس می باشد، وی چند سال افسر عملیات اطلاعاتی سیا در عربستان بوده است و زبان عربی را در قاهره فراگرفته است.

رمز گشایی از سخنان جان برنان

جان برنان رسماً افشا کرد که میان جمهوری اسلامی و آمریکا مذاکرات پنهانی و گسترده ای در جریان است. پس از اجرای برجام اتمی هنوز مسائل  مهمی بر سر راه عادی سازی روابط ایران و غرب وجود دارد. این مذاکرات می تواند حول محور های زیر انجام شود:

–        توان روز افزون موشکی ایران

–        مسئله پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه های تروریستی در خاورمیانه

–        امنیت اسرائیل

–        نقش ایران در سوریه، عراق و یمن

برجام های موشکی و تروریستی

جان برنان اعتراف کرد که خلاف شعار هایی که گاهی مسئولین جمهوری اسلامی سر می دهند، توافق هسته ای توانسته است جلوی بلند پروازی های اتمی ایران را بگیرد و ایران برجام اتمی را رعایت کرده و همه چیز آهسته و خوب پیش می رود و در نهایت برجام های موشکی و تروریستی نیز در راه خواهند بود.

در مورد برجام اتمی باید پذیرفت که آمریکا با قفل کردن همه در ها به روی جمهوری اسلامی موفق شد تا ابد! از نظر اتمی  ایران را زیر کنترل قرار دهد.

حسن روحانی گزینه آمریکا برای ریاست جمهوری

جان برنان پرده از اختلافات میان جناح های حاکم بر ایران برداشت و رسماً تاًیید کرد حکومت ایران یک پارچه نیست و بین تندرو ها و میانه رو ها رقابت وجود دارد و آمریکا می تواند هر زمان از این اختلافات به سود خود بهره ببرد.

جان برنان از حسن روحانی تمجید و او را بسیار میانه رو!  توصیف کرد و گفت روحانی علاقمند است که ایران را به جامعه ملل بازگرداند. برنان افزود؛ واشنگتن در یک سال باقی مانده تا انتخابات، به دقت اوضاع ایران را تحت نظر خواهد داشت.

جان برنان با پشتیبانی رسمی از حسن روحانی او را در برابر آیت الله خامنه ای ، تندرویان و سپاهیان انقلاب قرار داد. این پشتیبانی علنی هشداری به اصول گرایان است و به نوعی می تواند به بوسه مرگ بر گونه روحانی تبدیل شود.

جان برنان بدین وسیله می گوید آمریکا گزینش خود را برای انتخابات رئیس جمهوری ایران در ماه ژوئن 2017 میلادی انجام داده و به پیروزی میانه رو ها ( اصلاح طلبان حکومتی) امیدوار است و حاضر است در این راه به حسن روحانی یاری رساند. برنان می گوید؛ روحانی باید دستاورد های بیشتری داشته باشد. این دستاورد ها بی شک در گرو تعامل و همکاری با آمریکا می باشد. جان برنان با این پیام حسن روحانی را امیدوار می کند که در برابر تندرویان و پاسداران می تواند روی پشتیبانی آمریکا حساب کند.

پیام رئیس سازمان سیا به اپوزیسیون ایران

در سال 1390خورشیدی آمریکا برای کمک به روی کار آمدن حسن روحانی از طریق یک نهاد سوئدی به نام بنیاد اولاف پالمه در سوئد، شماری از اعضای اپوزیسیون ایران در خارج از کشور را زیر نام «اتحاد برای دموکراسی در ایران» گرد آورد. پس از این گردهمایی دو نشست دیگر در شهر های بروکسل و پراگ برگزار شدند.

جان برنان به اپوزیسیون ایران پیام می دهد که بجز حمایت از طرح تعامل آمریکا با میانه رو های رژیم جمهوری اسلامی و پشتیبانی از حسن روحانی راه دیگری در پیش ندارند. جان برنان با این پیام به اپوزیسیون ایران می گوید؛ طرح های مشترکی که میان عربستان سعودی و اسرائیل برای استفاده از اپوزیسیون ایران علیه جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده اند طرح های ابتکاری این کشور ها می باشند و مورد پشتیبانی آمریکا نخواهند بود.

اشاره جان برنان به شرکت ترکی الفیصل در گرد همایی مجاهدین در فرانسه و ملاقات محمود عباس رئیس دولت خود گردان فلسطین و مریم رجوی در پاریس و چند مصاحبه پی در پی رضا پهلوی با شخصی به نام دکتر محمد السلمی رئیس مرکز تحقیقات ایرانی خلیج فارس و مقاله نویس روزنامه الوطن سلطنت سعودی می باشد.

پیام رئیس سازمان سیا به عربستان و اسرائیل

جان برنان با اشاره به مذاکرات پنهانی جاری آمریکا با جمهوری اسلامی و تاًکید بر پایبندی ایران به برجام اتمی و پشتیبانی از میانه رو های رژیم اسلامی  و حسن روحانی به عربستان و اسرائیل پیام می دهد که آمریکا با برنامه های این دو کشور علیه جمهوری اسلامی موافق نیست و قصد براندازی رژیم مذهبی ایران  را ندارد.

.

پیام رئیس سازمان سیا به مردم ایران

جا ن برنان در پایان برای تحریک و تشویق مردم ایران به شرکت در انتخابات رئیس جمهوری در تابستان آینده و ادامه پشتیبانی آنان از میانه رو های رژیم ، به مردم در انتظار ایران پیام می دهد اگر اداره کشور به دست میانه رو ها و حسن روحانی بیافتد در کوتاه مدت با همکاری آمریکا وضعیت اقتصادی ایران روبراه و آثار گسترده آن بر زندگی مردم ایران پدیدار خواهد شد.

اول اوت 2016